На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Публікації і статті Книги і брошури Коментарі
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









Газета «Урядовий кур'єр», 25.09.2003, №179

Соцiальна допомога iнвалiдам

У 2000 році Верховна Рада прийняла Закон «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям–інвалідам». Тоді прийняття такого нормативно–правового акту було позитивним зрушенням та поштовхом до розвитку проєвропейської системи соціального забезпечення. Закон підтвердив конституційне право інвалідів з дитинства та дітей–інвалідів на матеріальне забезпечення та соціальну захищеність з боку держави. Проте цей документ важко назвати ідеальним. Ряд його положень суперечить чинному законодавству України.

Статтею 2 цього Закону встановлюються розміри державної соціальної допомоги для чотирьох груп осіб, які мають на неї право.

Інвалідам з дитинства I-ої, II-ої груп і непрацюючим інвалідам III-ої групи державна соціальна допомога призначається у розмірі відповідно 100%, 70% і 50% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. З цим положенням сьогодні не сперечатимусь. Хоча у преамбулі Закону говориться про «соціальну захищеність шляхом встановлення державної соціальної допомоги на рівні прожиткового мінімуму», а не «в процентному відношенні до прожиткового мінімуму».

Але наступна частина статті 2 Закону, яка визначає розмір допомоги дітям–інвалідам, перевершує усі сподівання. Державна соціальна допомога на дітей-інвалідів віком до 16 років призначається у розмірі 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність!

По–перше, згідно положенню ратифікованої Верховною Радою України Конвенції про права дитини дитиною вважається кожна особа віком до 18 років. Закон України «Про прожитковий мінімум» підтверджує це введенням окремих величин прожиткових мінімумів по двох демографічних групах дітей: віком до 6 років і віком від 6 до 18 років. У поточному році ці величини складають відповідно 307 і 384 грн.

По–друге, чому допомога дітям визначається на основі прожиткового мінімуму для непрацездатних? Чи не тому, що ця величина – найменша з чотирьох визначених законом видів прожиткового мінімуму (268 грн.)?

В цьому положенні принциповою є підміна понять. Закон стверджує, що по досягненню 16 років особа перестає вважатися дитиною–інвалідом і повинна пройти медико-соціальну експертизу на визнання чи невизнання її інвалідом з дитинства. Хоча згідно Конвенції про права дитини така особа протягом ще двох років є дитиною.

Якщо уважно перечитати Закон України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям–інвалідам», то складається враження, ніби перед парламентарями третього скликання було поставлене завдання: «урізати» всі соціальні статті, а яким чином – вирішуйте самі. Спосіб був винайдений – у логіці його називають «від зворотнього».

По досягненню 16 років людина має право працювати – відповідно, вона є працездатною і може сама себе забезпечувати. До 16 років людина не може працювати (за окремими винятками) – відповідно, не здатна себе забезпечувати і вважається непрацездатною. Отже для осіб, молодших 16 років, можна застосовувати визначення «особа, яка втратила працездатність».

Проте непрацездатність і втрата працездатності – це принципово різні поняття. Дитина–інвалід дійсно є особою непрацездатною, але не тому, що втратила працездатність, а тому що її ще не набула.

Можливість працювати з 16 років – це право, а не обов'язок. Існує ще й право на здобуття вищої та середньо–спеціальної освіти. А з переходом на 12–річну систему середньої освіти діти закінчуватимуть навчання в школі у 18 років, а не у 16-ть, як раніше. Тому в Законі «Про прожитковий мінімум» йде розмежування не тільки по соціальних групах (працездатні особи та особи, які втратили працездатність), а й по демографічних (діти віком до 6 років та від 6 до 18 років).

Тоді як можна було прирівняти дітей–інвалідів до осіб, які втратили працездатність? Однією строчкою Закону у них відняли право дітей віком до 18 років називатися дитиною і право на відповідний рівень матеріального забезпечення з боку держави.

Виправлення помилок попередників сьогодні є відповідальним завданням українських парламентарів четвертого скликання. Мною подано на розгляд Верховної Ради проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям–інвалідам». Законопроект передбачає призначення державної соціальної допомоги дітям–інвалідам по демографічних групах для дітей віком до 6 років та для дітей віком від 6 до 18 років у розмірі 70% відповідної величини прожиткового мінімуму.

Це той випадок, коли для встановлення соціальної справедливості необхідно насамперед усунути логічно-юридичну помилку в тексті Закону. Адже без додержання законодавцями принципових правил законотворення на ефективність соціального захисту в Україні можна лише сподіватися.

Володимир ГОШОВСЬКИЙ,
народний депутат України




підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
Налоги для государства то же, что паруса для корабля. Они служат тому, чтобы скорее ввести его в гавань, а не тому, чтобы завалить его своим бременем или держать всегда в открытом море и чтоб, наконец, потопить его.
Екатерина II

Відгуки і рекомендації
Надія Беженар
директор ТОВ «Аудиторська компанія "Українська консалтингова група»
Не секрет, що багато в чому успіх компанії залежить від партнерських відносин. Звертаючись за правовою допомогою до фахівців Національної правової палати, ми довіряємо не лише рішення свого питання, а, в першу чергу, покладаємося на професіоналізм, гнучкий підхід до наших побажань і відповідальність у роботі.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio