На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Досвід роботи Авторські законопроекти Вибори 2007 Статті Послуги Палати Статистика
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









| Газета «Голос України», 24.02.2004, №35 |

Гошовский В.С. - Владу треба наближати до народу, а не вiддаляти вiд нього

Політична реформа вийшла на фінішну пряму. Спірні положення з проекту змін Конституції вилучені. У Верховній Раді сформувалася стійка конституційна більшість з питання політреформи. Однак за цією ейфорією дехто втрачає головну мету, заради якої, власне, все й затівали, – наблизити владу до народу, поставити її під контроль виборців.

Владна вертикаль повинна будуватися не зверху, як ми звикли, а знизу – від людей. А уряд, що формується народними представниками і несе всю повноту політичної відповідальності, має стати природним і логічним результатом такої побудови. Ключовим механізмом формування такої вертикалі є виборча система, що повинна не тільки гарантувати простоту і прозорість парламентських виборів, але і забезпечити постійний двосторонній зв'язок влади з народом.

На моє глибоке переконання, оптимально вирішити цю задачу може повернення до традиційної для нас мажоритарної системи імперативного представництва, коли народний депутат обирається в одномандатному окрузі, а якщо не справляється зі своїми обов'язками, може бути відкликаний виборцями. Хочу особливо підкреслити: мажоритарна система – не самодостатня цінність, не самоціль, а інструмент, що забезпечує ефективну взаємодію влади і народу. Це система, що оптимально забезпечує представництво на державному рівні інтересів і регіонів, і територіальних громад, і окремих виборців.

Сьогодні, на мій великий жаль, практично вирішене питання про перехід до пропорційної системи. Виборча система стала ціною компромісу, розмінною монетою в торгах з комуністами і соціалістами. У цій ситуації необхідно шукати інші механізми, що могли б гарантувати людям важелі впливу на своїх обранців. Інакше можновладці опиняться в стані, який класик більше ста років тому описав словами «страшно далекі вони від народу».

Перехід до пропорційної системи виборів Верховної Ради змушує по–новому подивитися на ідею двопалатного парламенту. У ситуації, що склалася зараз, верхня палата, у якій будуть представлені регіони, зможе врівноважити популізм партійних вождів і не дозволить ігнорувати інтереси територій. Якщо хтось дуже боїться власних виборців, можна прийняти систему непрямих виборів верхньої палати. У цьому випадку представників територій будуть вибирати депутати органів місцевого самоврядування й обласних рад. Однак хочу підкреслити: будь–яка «прокладка» між людьми і владою несе в собі негатив, оскільки так чи інакше спотворює народний вибір. З'являються свого роду посередники–монополісти, що діють у власних інтересах, роблячи принцип відповідальності влади перед народом практично нездійсненним.

Ще один варіант полягає в проведенні пропорційних виборів за регіональними списками. Це стане могутнім фактором консолідації регіональних еліт і регіональних інтересів. І не треба боятися сепаратизму. Сильна держава неможлива без сильних самодостатніх регіонів. На жаль, на місцях це розуміють набагато краще, ніж у центрі, де регіони розглядаються головним чином як «дійні корови». А партіям, якщо вони хочуть бути представленими в парламенті, треба буде реально працювати на місцях, а не тільки каламутити воду під куполом Верховної Ради, писати красиві програми і «розводити» спонсорів на рекламу.

Можна проводити парламентські вибори й у багатомандатних округах. Один регіон – один округ. Чим більший регіон, тим більше мандатів буде розігруватися в цьому окрузі. Представляти регіон у Верховній Раді будуть ті депутати, що наберуть найбільшу кількість голосів. Подібним чином у нас проходять вибори обласних рад. Тому нічого принципово нового винаходити не прийдеться – і виборці, і виборчі комісії мають досвід роботи з такими бюлетенями.

Кожна з трьох розглянутих вище моделей дозволить враховувати місцеві і регіональні інтереси при прийнятті рішень державної ваги. У випадку ж прийняття пропорційної системи з закритими виборчими списками, як наполягають лідери політичних партій, переважна більшість депутатів будуть представляти у Верховній Раді горезвісні «Печерські пагорби». Навряд чи жителі двох–трьох столичних вулиць зможуть адекватно представляти інтереси Харкова, Житомира або Луганська. Мова йде фактично про те, що замість народних представників у Верховній Раді будуть засідати партійні функціонери і лобісти фінансово-політичних груп. У підсумку влада остаточно відірветься від народу, а функції державного управління будуть здійснюватися безвідповідально і безконтрольно.

Партійні вожді розраховують на те, що прийняття пропорційної системи змусить незалежних політиків шукати собі політичний «дах». По суті, виборчий закон стає фактором шантажу й інструментом штучного збільшення чисельності партійних фракцій. Не випадково початок п'ятої сесії Верховної Ради ознаменувалося черговою хвилею скандальних міжфракційних переходів. Особисто я ні в якій партії не був, і вступати нікуди не збираюся. У мене своя партія – партія інтересів харків'ян. Але я добре знаю, який тиск відчувають ті, хто не хоче строєм марширувати під партійні гімни.

Багатопартійна диктатура нічим не краща диктатури однопартійної. Вона віднімає владу в народу, позбавляє людей реального представництва в органах влади. Зараз, на заключній стадії політичної реформи, ми повинні постійно пам'ятати про це. Ціль реформи – максимально наблизити владу до народу, позбувшись непотрібних посередників. Реформа, що віддаляє владу від народу, перетворюючи людей у безликий електорат, нам не потрібна. Це ми вже проходили.

Володимир ГОШОВСЬКИЙ,
народний депутат України




підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
Правопорядок в стране определяется не наличием воров, а умением властей их обезвреживать.
Глеб Жеглов

Відгуки і рекомендації
Надія Беженар
директор ТОВ «Аудиторська компанія "Українська консалтингова група»
Не секрет, що багато в чому успіх компанії залежить від партнерських відносин. Звертаючись за правовою допомогою до фахівців Національної правової палати, ми довіряємо не лише рішення свого питання, а, в першу чергу, покладаємося на професіоналізм, гнучкий підхід до наших побажань і відповідальність у роботі.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio