На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Досвід роботи Авторські законопроекти Вибори 2007 Статті Послуги Палати Статистика
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









| Газета «Время», 27.03.2004, №45 Регіональний патріотизм. |

Гошовський В.С. - «Парламент не повинен стати "столичним"»

Якщо політична реформа почне здійснюватися в тому вигляді, у якому ми її бачимо зараз, особливо це стосується «чистої» пропорційної системи виборів, то Конституція України стане «вічним двигуном». Тільки, на жаль, не прогресу, а політичних війн, торгів і спекуляції владою.

Як відомо, прийнятий у першому читанні закон про пропорційну виборчу систему передбачає представництво в парламенті винятково партійних членів. Хочу відзначити, що вже це суперечить положенням Конституції про те, що депутатом Верховної Ради може стати будь–який громадянин України, який досягнув виборчого віку. Суперечить це і волевиявленню самого електорату, на яке усі посилаються, не цікавлячись, у чому воно полягає. Як показали дослідження, проведені в Харкові Центром стратегічного проектування, більшість виборців більше воліють голосувати за конкретну людину, знаючи її біографію, діяльність, а то і особисто, ніж за абстрактну групу людей, об'єднаних партією. Крім того, був проведений експеримент: у розмові з респондентами називали кілька найбільш відомих партій і блоків і просили розповісти про їхню партійну діяльність, програму або хоча б назвати, чим вони відрізняються друг від друга. Результат були приголомшуючим: більш–менш виразно люди могли розповісти тільки про ідеології комуністів і соціалістів, при чому тільки респонденти середніх і старшої вікових груп, так сказати, по старій пам'яті. Що стосується партійних програм, то їхня суть відома, напевно, тільки членам партії, але ніяк не широким масам. І якщо партійних лідерів народ добре знає, то з результатів їхньої діяльності йому відомі лише парламентські клоунади і полум'яні промови з трибун.

Принцип пропорційності припускає пряму залежність між сумою набраних голосів і кількістю місць у парламенті. Відповідно, партія стає не ідеологічним центром, а більш–менш розкрученим брендом. Чим частіше її назва звучала в ЗМІ і відклалася у свідомості людей, чим могутніше і продуманіше передвиборна кампанія, тим вагоміший результат. Причому реальна діяльність партії (і не тільки в особі депутатів!) на благо народу грає у цій кампанії ледве не останню роль.

Принцип закритих партійних списків так само має свої недоліки. Хто в першу чергу потрапить у парламент? Зрозуміло, партійна верхівка і наближені особи, які при новій системі одержать «довічний термін» у Раді. А от хто буде другим, третім і так далі, навряд чи вирішать заслуги перед суспільством, партійний стаж і подібні показники. Місця будуть виставлені на торг. Чим «первіший» номер, тим вища ціна. І підуть ці гроші явно не в кишеню виборців.

Але основна проблема впроваджуваної пропорційної системи в тому, що більшість депутатів будуть представляти у Верховній Раді не різнопланові проблеми регіонів держави, а інтереси «печерських пагорбів». Відсутність сильного регіонального представництва може привести до ослаблення економічної і політичної ролі окремих регіонів, втрати важелів впливу на розподіл бюджетних коштів. Стане проблематичним масштабне, об'єктивне висвітлення і вирішення першочергових питань, з якими не в силах справитися місцева влада. Загальмується створення сприятливого інвестиційного клімату, у результаті чого економіка окремих регіонів може понести втрати, а це не найкращим чином відіб'ється на їх жителях. Інтереси ж інших регіонів, які мають могутнє партійне представництво, стануть першорядними для держави. Я вважаю, що подібна диференціація неприпустима.

З впевненістю можна сказати, що серед представників Ради–2006 у меншій кількості, ніж зараз, будуть представлені жінки і молоді політики. Погодьтеся, мати достатній капітал і партійну вагу для обрання по списках може тільки людина у віці 45–50 років. І тільки одиниці з жінок–політиків зможуть відмовитися від родини, кар'єрного росту в інших напрямках і зосередитися на передвиборних цілях. А відповідно, у парламенті нової моделі будуть вузько представлені не тільки регіональні і фінансові, але і соціальні, гендерні, вікові групи. І депутати наступних поколінь змушені будуть починати черговий конституційний марафон, замість прийняття важливих для держави рішень.

На минулому тижні я виніс на розгляд Верховної Ради свій законопроект, який вносить поправки до закону про вибори народних депутатів, прийнятому в першому читанні. В ньому я наполягаю на тому, що при формуванні партійних виборчих списків серед кандидатів у депутати повинно бути не менш 25% жінок і 25% осіб у віці до 35 років. А головне – у списках від партії або блоку кількість представників від однієї адміністративно-територіальної одиниці (АРК, Київ, Севастополь, будь–яка область) не повинна перевищувати 10% від загального числа. На мій погляд, тільки так можна зберегти нинішню роль більшості регіонів у парламенті й уряді.

В усьому світі пропорційна виборча система вважається більш розвинутою і прогресивною, ніж мажоритарна. Але українські політичні реалії показують: держава ще не готова до подібної системи при тому, що реформування влади вже назріло. У такому випадку необхідно максимально продумано і відповідально ставитися до прийняття стратегічно важливих рішень, враховувати інтереси більшості, а не приймати виборчу реформу як компроміс між політичними силами. Інакше ціна наступного компромісу може стати ще вищою.

Володимир ГОШОВСЬКИЙ,
народний депутат України




підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
Правопорядок в стране определяется не наличием воров, а умением властей их обезвреживать.
Глеб Жеглов

Відгуки і рекомендації
Надія Беженар
директор ТОВ «Аудиторська компанія "Українська консалтингова група»
Не секрет, що багато в чому успіх компанії залежить від партнерських відносин. Звертаючись за правовою допомогою до фахівців Національної правової палати, ми довіряємо не лише рішення свого питання, а, в першу чергу, покладаємося на професіоналізм, гнучкий підхід до наших побажань і відповідальність у роботі.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio