Як боротися з непрофесійними юристами
Гранкіна Анна Керівник департаменту Національної правової палати
Споживчий ринок на сьогодні переповнений пропозиціями різних видів послуг. Компанії застосовують безліч видів реклами (як прямої, так і прихованої) з метою залучення нових клієнтів. Довірившись переконанням новостворених компаній, можна потрапити до рук «шарлатанів». Проте зустрічаються і випадки, коли клієнти стають «жертвами» непрофесіоналізму та небажання виконувати взяті на себе зобов’язання досить відомих компаній. Не є виключенням і ринок юридичних послуг, розвиток якого особливо активно позначився в останні 5-10 років.
До 2000 р. компаній із надання юридичних послуг було значно менше, що пов’язано зі складною процедурою набуття статусу юридичної фірми. Компанія, яка бажала надавати юридичні послуги, мала отримати в установленому порядку відповідний дозвіл (ліцензію) на право надавати юридичні послуги. Такі вимоги регулювалися на державному рівні законодавчими актами України, невиконання яких призводило до накладення відповідних стягнень, штрафів. Тепер така процедура значно спростилась: відсутні будь-які обмеження для юридичних осіб, які надають юридичні послуги, приміром, зобов’язання отримувати окремі дозволи на провадження такої діяльності.
Стандарти якості
Основою успішного юридичного бізнесу є передусім репутація компанії та її фахівців. Крок за кроком, вирішуючи складні завдання клієнтів, юридична компанія завойовує прихильність та авторитет у клієнтських колах. Такі фірми працюють десятки років, мають у своєму арсеналі безліч позитивних відгуків клієнтів за якісно надані послуги, широкий перелік виграних справ. Саме відгуки про діяльність юридичної компанії можуть стати першою інформацією, яка свідчитиме про ділову репутацію юридичної компанії, спонукатиме клієнта звернутися саме до її фахівців, або ж навпаки. У сьогоднішньому розмаїтому інформаційному просторі дізнатись про діяльність тієї чи іншої компанії, певного юриста чи адвоката, не потребує особливих зусиль. Мережа Інтернет – ось пряме джерело позитивної або ж негативної інформації. Дуже часто невдоволені клієнти лишають свої відгуки про співпрацю з компанією на різноманітних форумах. Найбільш резонансні випадки неякісного надання юридичних послуг, які, можливо, ще й призвели до вторинних збитків клієнта, наприклад втрата фінансово вигідного контракту через несвоєчасне укладення договору юридичною компанією, потрапляють і у зону уваги преси. На сьогодні в юридичних виданнях друкуються рейтинги юридичних компаній, які позитивно зарекомендували себе на ринку юридичних послуг. Джерелом інформації щодо діяльності компанії, її спеціалізації може стати корпоративний сайт юридичної фірми, де можна ознайомитись із відкритими проектами компанії, виграними справами, відгуками клієнтів.
Визначившись із компанією, з якою ви прагнете співпрацювати, наступним кроком має стати підписання відповідного договору про надання юридичних послуг. Слід зазначити, що основними положеннями законодавства, які регулюють питання отримання юридичних послуг та прав споживача відповідних послуг є ЦК України, ЗУ «Про захист прав споживачів», ГК України. Не завадить перевірка установчих документів юридичної компанії, як-от: свідоцтва про державну реєстрацію, довідки з органів статистики.
Згідно з договором про надання юридичних послуг замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов’язання надавати послуги з правових питань та підготовки необхідних документів в обсязі та на умовах, передбачених договором про надання юридичних послуг, а замовник – сплачує фіксований гонорар або періодичні платежі (якщо договір є довготривалим) відповідно до умов такого договору. Під час укладення договору про надання юридичних послуг споживач повинен чітко визначити в предметі договору, які саме послуги він бажає отримати від юридичної компанії, узгодити строки їх надання, а також зазначити всі можливі аспекти, які стосуються його справи. Деталізація таких умов і буде запорукою захисту прав клієнта в разі недобросовісності юридичної компанії. Так, звертаючись до юриста, наприклад при розподілі спільного майна подружжя, слід чітко окреслювати те майно або певну грошову суму, на яку розраховує клієнт при розподілі спільного майна.
Гострі кути
Звернення за послугами до відомої юридичної компанії ще не є запорукою роботи над справою спеціаліста саме цієї галузі права, наприклад фахівця, який спеціалізується на корпоративному праві. Тому варто зазначати у договорі, з яким саме юристом чи адвокатом ви бажаєте працювати. Адже саме фахівець, який займається певним видом права щодня, може знати різноманітні тонкощі й нюанси практичного вирішення таких справ та за допомогою своїх практичних знань може полегшити виконання поставлених завдань, не порушуючи при цьому норм законодавства.
Почасти трапляються випадки, коли в ході ведення справи клієнт дізнається про додаткові витрати. Саме тому треба уточнити у юриста, які додаткові витрати ви можете понести у зв’язку із розглядом певного питання в судових, виконавчих або інших державних органах (державне мито або інші обов’язкові платежі). Для посилення контролю за своєчасністю надання юридичних послуг компаніями у договорі про надання послуг доцільно зазначати етапи надання послуг. Водночас зобов’язати юридичну компанію надавати проміжні акти приймання/передачі наданих послуг. Розрахунки за надані послуги можна також розподілити на кілька етапів.
Зменшити ризики можна за допомогою часткової попередньої оплати, обумовленої відповідним пунктом договору, оскільки за такого виду розрахунків юридична компанія матиме певну зацікавленість в отриманні повної суми гонорару, що, своєю чергою, сприятиме якісному та своєчасному наданню юридичних послуг.
Прикладом є ситуація, коли клієнт звертається до юридичної фірми з метою отримання юридичних послуг, пов’язаних зі стягненням боргу з фізичної чи юридичної особи шляхом звернення до суду в його інтересах. Строк надання послуг сторони чітко не зазначили, а оплату за договором встановили в твердій сумі, яка оплачується в розмірі 100% передоплати. Так, юридична фірма, отримавши суму винагороди згідно з договором, у подальшому не поспішає виконувати свої зобов’язання, оскільки строк надання послуги не зазначений, то і відповідальність за несвоєчасне виконання не виникає. У цьому випадку клієнт змушений буде чекати роками отримання юридичних послуг від фірми. При укладенні такого договору споживач не захистить себе навіть нормами права про захист прав споживачів.
Голова Національної правової палати Володимир Гошовський пояснює, що статтею договору, яка визначає права та обов’язки сторін, слід узгоджувати взаємні обов’язки клієнта та виконавця щодо зобов’язань клієнта передати конкретний перелік документів із зазначенням, які саме документи передаються в оригіналах та копіях, а також обов’язок виконавця повернути передані документи одразу ж після надання послуг. Крім того, не зайвим буде засвідчення передання зазначених документів шляхом підписання акта прийому-передачі пакета документів. Такі дії в будь-якому разі убезпечать клієнта, по-перше, від можливої невмотивованої відмови юридичної компанії від надання послуг на підставі ненадання клієнтом всіх необхідних документів, що призвело до неможливості виконання своїх обов’язків відповідно до договору. По-друге, це гарантує клієнту обов’язок юридичної компанії повернути всі оригінали документів після надання послуг.
«Ведмежа» послуга
ЗУ «Про захист прав споживачів» покликаний захистити клієнта юридичної або іншої компанії у випадку ненадання або ж неякісного надання послуг. Якщо чинним міжнародним договором, згоду на обов’язковість якого надано ВР України, встановлено інші правила, ніж ті, що є в законодавстві про захист прав споживачів, у такому разі застосовуються правила міжнародного договору. Відповідно до положень ЗУ «Про захист прав споживачів» замовник послуги (клієнт) має право відмовитись від договору про надання послуг і вимагати відшкодування збитків, якщо виконавець своєчасно не приступив до виконання зобов’язань за договором або виконує роботу так повільно, що закінчити її у визначений термін стає неможливим.
Тут доречно згадати про кілька видів збитків. Адже клієнт юридичної компанії, якому були надані неякісні або взагалі ненадані юридичні послуги, може вимагати відшкодування водночас із прямими збитками суму в розмірі втраченої вигоди та неотриманих доходів. Позаяк неякісне надання юридичних послуг може мати для клієнта значно гірші наслідки, наприклад, втрата вигідного контракту або розірвання ділових відносин із партнером.
Проте якщо значну частину обсягу послуги (понад 70% загального обсягу) вже було виконано, споживач має право розірвати договір тільки щодо частини послуги, яка лишилася ненаданою. Якщо ж під час надання послуг стане очевидним, що їх не буде надано з вини виконавця відповідно до умов договору, споживач має право призначити виконавцю відповідний строк для усунення недоліків, а в разі невиконання цієї вимоги у визначений строк – розірвати договір і вимагати відшкодування збитків або доручити виправлення недоліків третій особі за рахунок виконавця.
Розглянемо ситуацію, коли юридичні послуги все ж були надані клієнту компанії, проте з певними недоліками. В такому випадку клієнт має право вимагати від юридичної фірми безоплатного усунення недоліків у наданій послузі у розумний строк, відповідного зменшення вартості наданої послуги, повторного надання послуги, відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків наданої послуги самотужки або із залученням третьої особи, а також реалізації інших прав, передбачених чинним законодавством на день укладення відповідного договору. Після виявлення істотних недоліків наданої послуги клієнт юридичної компанії має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків. Зазначені вимоги можуть бути пред’явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та нормативними документами, умовами договору, а в разі відсутності таких строків – упродовж десяти років.
Експерти зазначають, що захистити власну репутацію і не нести відповідальність за невиконання, прострочення або інше неналежне виконання зобов’язання та недоліки наданих послуг юридична компанія може, якщо доведе, що винним у неналежному наданні послуги є сам клієнт або ж причиною стали обставини непереборної сили. Так, з огляду на всі можливі варіанти зловживання юридичними компаніями своїми правами при наданні юридичних послуг ще раз наголосимо: першим та іноді єдиним доказом та підставою захисту своїх порушених прав може слугувати професійно складений договір про надання юридичних послуг. І навіть якщо клієнт звертається за допомогою до юристів, адвокатів та правознавців однієї компанії, отримуючи договір про надання юридичних послуг, він завжди має можливість звернутись до стороннього юриста з метою отримання консультації на предмет професійної оцінки складеного договору, прогнозування складнощів у зв’язку з ним на предмет ризиків, які досвідчений юрист може приховати від непрофесійного споживача.
"Правовий тиждень", №26 (99)
|