На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









Розмежування компетенції судів з розгляду земельних спорів

Про проблеми питаннях, пов'язаних із розмежуванням компетенції адміністративних і господарських судів з розгляду земельних та пов'язаних із земельними земельними правовідносинами спорів читайте в матеріалі видання «ЮРИСТ & ЗАКОН» від 25.07.2013, № 49. 

Земельна суперечка ... При одній згадці про земельному спорі юристи-практики розуміють, що чи не найбільшою проблемою в його рішенні буде питання про те, в який суд звернутися.

Як правило, земельна суперечка стосується одночасно інтересів і органів державної влади (органів місцевого самоврядування), та фізичних осіб, та суб'єктів господарювання. Але у кожного своя юрисдикція (загальна, адміністративна, господарська)? До того ж ні ГПК, ні КАСУ прямо не передбачають підвідомчості господарським та адміністративним судам справ, що виникли із земельних правовідносин.

Ділитися з колегами історіями про те, як адміністративний суд відмовився відкривати провадження за земельній справі, а в господарському чи районному, у свою чергу, також виробництва не відкрили, сьогодні майже моветон.

Враховуючи, що проблема розмежування компетенції судів щодо земельних справ стала очевидною і все більше погіршувалася - до її вирішення приєдналися всі вищі органи судової влади, навіть Конституційний Суд України.

З нього й почнемо: 01.04.2010 року Конституційний Суд України виніс Рішення у справі № 10-рп/2010 за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів "а", "б", " в »,« г »ст. 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України.

Конституційний Суд України вважає, що вирішення земельних спорів фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності належить до юрисдикції адміністративних судів, крім публічно-правових суперечок, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

Але Рішення КСУ особливої ​​ясності не внесло, адже і надалі існує цілком логічна позиція, згідно з якою спір щодо оскарження актів органів державної влади, органів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування, на підставі яких виникли цивільні права та обов'язки (спір про право), не є публічно-правовим і розглядається за правилами ЦПК.

Вищий господарський суд України у постанові пленуму № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» питання підвідомчості присвятив цілий розділ.

ВГС роз'яснив, що питання про те, чи підвідомча господарському суду справа по спору, яке з'явилося з земельних правовідносин, має вирішуватися залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, т. е. є вони приватноправовими чи публічно-правовими, і чи відповідає склад сторін у справі статті 1 ГПК. З цією метою господарським судам слід аналізувати предмет позову, підстави позову і зміст позовних вимог.

Крім того, в даній постанові йдеться, що господарським судам підвідомчі лише справи у спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного чи господарського права і пов'язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на земельні ділянки на основі рівності.

Отже, якщо виник земельний спір з державним органом або органом місцевого самоврядування, то це буде вважатися приватноправових або публічно-правовим спором?

ВГС вважає, що приватноправових, оскільки, реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними і фізичними особами в цивільні та господарські правовідносини. Отже, в таких відносинах держава або територіальні громади в якості учасників земельних відносин дорівнюють з іншими юридичними та фізичними особами, в тому числі з суб'єктами підприємницької діяльності.

Таким чином, відповідно до позиції ВГС справи по спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, що виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору статті 1 ГПК підвідомчі господарським судам. 

Крім того, індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин та з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права та обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватно-правовий характер, т. е. справи у них також підвідомчі господарським судам.

На завершення ВГС зазначив, що господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із публічно-правових відносин, в яких держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у цілях реалізації владних повноважень, а також справи, пов'язані з оскарженням правових актів, спрямованих на здійснення повноважень управління у земельних відносинах.

Отже, при визначенні підсудності необхідно вирішувати, чи державні органи, або органи місцевого самоврядування приймають участь у земельних відносинах як суб'єкти владних повноважень.

Але відкритими залишаються інші, не менш складні питання:

До якого суду звертатися, якщо в одному позові об'єднані відразу кілька вимог, наприклад про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування або місцевої державної адміністрації з позовними вимогами, спрямованими на захист прав на землю.

При цьому, часто позивачі, з метою вибору юрисдикції, застосовують прийом з «основним» і «похідним» вимогою. Наприклад, звертаються до господарського суду з вимогою про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки і, як пов'язане з цим вимога, просять скасувати рішення органу місцевого самоврядування. Якщо ж ці вимоги поміняти місцями і обгрунтувати їх як «основну» і «похідну», можна буде звернутися до адмінсуду.

В окремих судах існує позиція, що в такому випадку позивач повинен розділити вимоги і поводитися з кожним до відповідного суду. Наприклад, позов про скасування рішення подати до адміністративного, а про розірвання договору - до господарського суду.

Але така позиція видається помилковою, адже нівелює саму ідею судового захисту прав людини, призводить до невиправданого збільшення навантаження на суди і збільшенню терміну розгляду справ (адже, ймовірно, суд зупинить розгляд справи до вирішення справи адміністративним).

Розраховувати, що законодавець внесе ясність у це питання - марно.

До того ж, якщо протягом наступних кількох років буде в кінці кінців відкритий ринок купівлі-продажу землі, правова невизначеність у розмежуванні компетенції судів виключить захист прав суб'єктів земельних правовідносин.

За таких обставин, враховуючи ширину і різноманітність спектру земельних відносин, при зверненні до суду не зайвим буде обгрунтувати вибір позивачем того чи іншого суду, пославшись при цьому на практику вищих органів судової влади, зокрема:

- Постанова Верхової Суду України № 7 від 16.04.2004 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ»;

- Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами, надане Вищим господарським судом України 01.01.2010;

- Постанова Вищого господарського суду «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» № 6 від 17.05.2011;

- Рішення Конституційного Суду України у справі № 10-рп/2010 від 01.04.2010.

"ЮРИСТ I ЗАКОН" 


підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
И всякая десятина на земле из семени земли и из плодов дерева принадлежит Господу: это святыня Господня
Пятикнижие Моисея. Левит, 27, строфа 30

Відгуки і рекомендації
Андрей Мизовец,
президент ассоциации «Газовые трейдеры Украины»
Национальная правовая палата - это профессионалы, за которыми стоят реальные успешные проекты.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio