Судова реформа: let's do it right!
Участь в обговоренні конституційної реформи в частині правосуддя брали як вітчизняні судді та експерти, так і іноземні дипломати. Фокус був спрямований на необхідність оновлення суддівського корпусу для забезпечення незалежності судової влади та її інституційної ефективності. Оцінювання суддів: only honors left alive В черговий раз була піднята проблема неправильної інтерпретації заяв ряду чиновників і експертів про «повне перезавантаження судового корпусу». Професор Сергій Головатий назвав подібні заяви безвідповідальними і популістськими. Він вважає, що настільки об'ємні та комплексні зміни, які передбачає судова реформа, неприпустимо в публічному дискурсі зводити лише питання звільнення і переатестації. У той же час учасник однієї з наступних сесій від реанімаційного пакету реформ Михайло Жернаков заявив, що експерти виступали «за повне оновлення суддівського корпусу, а не за звільнення всіх суддів». Тим не менш, розбіжності в термінології не мають значення, адже всі судді повинні будуть пройти оцінювання за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності (як це визначено в проекті змін до Конституції). Втім, механізм оцінювання поки невідомий - зміни Конституції - це фундамент, на який повинні будуть спиратися закони, що регулюють суди і суміжні інститути - адвокатуру, прокуратуру і виконавчу службу. Про те, як важко йде процес переатестації суддів, свідчить досі не визначений механізм оцінювання та іспиту суддів, передбачений Законом «Про забезпечення права на справедливий суд». Вища кваліфікаційна комісія досі не може погодити два цих акти з Радою суддів України (склад якого ще повинен дообрати З'їзд суддів України). При цьому, за словами голови ВККС Сергія Козьякова, оцінювання суддів ВСУ та вищих спеціалізованих судів повинно було бути закінчено до 28 вересня 2015 року. Надії на практичну реалізацію цього «першого кроку реформи» покладаються на зговірливість нового складу Ради суддів України, в іншому випадку - проблему повинен буде вирішити парламент. У Верховній Раді вже зареєстрований законопроект № 2358а, який передбачає можливість ВККС самостійно визначати порядок і процедуру оцінювання. Негідні судді повинні бути звільнені, оскільки незалежну судову систему не можна побудувати з людьми, які звикли керуватися вказівками влади, - вважають експерти. А вже реальна незалежність забезпечить довіру людей. І хоча суди і чиновники наводять різні статистичні дані про рівень довіри громадян - проблема недовіри очевидна. Адже громадська думка формується на підставі резонансних справ. Так, Андрій Козлов, координатор проекту «Підтримка відкритого, демократичного процесу реформ в Україні» організації Democracy Reporting International, зазначив, що люди, спостерігаючи за розглядом судами знакових справ, у тому числі «майданівських», побачили несправедливість, якої не очікували. Саме знакові справи формують образ певної системи. Він вважає, що опитування респондентів, колишніх в судах, який показує більший рівень довіри, не враховує те, що більшість цих людей не брало участь у справах, що стосуються серйозних майнових і політичних інтересів. «А в дрібних побутових справах судам невигідно бруднитися і, так би мовити, псувати статистику доброчесності», - зазначив А. Козлов. Виходячи з цього він запевнив, що судова система вчинила б чесно, визнавши, «що все погано, але є світлі плями»: «Наше завдання - знайти ці світлі плями і не дати цим проблескам світла зникнути». Для цього конституційною реформою передбачено: 1) судді, призначені на 5-тирічний термін, його відбудуть, а далі будуть призначатися на посади виключно за результатами відкритого конкурсу, тобто у змаганні з іншими кандидатами; 2) всі судді, які зараз перебувають на своїх посадах, повинні пройти це оцінювання. В оцінюванні буде застосований «інженерний» підхід, який не дасть суддям скористатися своїми зв'язками різного характеру тощо. Оцінюватимуться персональні, соціальні та професійні компетенції судді, адже до суддів висуваються більш високі вимоги, ніж до інших членів суспільства або бюрократам і чиновникам. «Соціальні компетенції» подразумевают етичність і добропорядність поведінки судді (стосуються відповідальності за непоясненіе походження як свого, сімейного майна, так і майна ближнього кола). Також пан Козлов вважає неправильною думку, що обговорюваний варіант конституційної реформи не має на увазі ніякого перезавантаження взагалі. Адже Венеціанська комісія вимагала, щоб всі суди створювалися законом і Конституційна Комісія врахувала ці рекомендації у проекті. Деякий час за Президентом збережуться повноваження щодо створення судів указом, але стратегічна мета, визначена проектом, буде досягнута дуже швидко. Крім того, Верховний Суд України в проекті змін названий просто Верховним Судом, що означає реорганізацію. У свою чергу, нове створення судів законом означає, що в більшості випадків у них будуть призначені нові судді. Г-н Козлов вважає, що «жоден суддя, який перебуває на своїй посаді добропорядно і, відповідаючи їй, не повинен боятися відкритого конкурсу. Він пройде його з честю і отримає ще один привід для самоповаги, адже на цей раз він пройде не через решето хитросплетінь різних інтересів, а через процедуру оцінювання у порівнянні з іншими кандидатами. Дійсно чесні і нормальні судді будуть краще підготовлені до цієї роботи. Коли ми говоримо про те, як повинна працювати судова система, ми повинні пам'ятати, що якщо в інституціях не працюють високоерудованих добропорядні люди, нічого не заробить, вийде культ карго ». Таким чином, інституції не запрацюють без людей, а люди не запрацюють без інституцій та належних гарантій їх діяльності. За словами пана Козлова, таких гарантій у проекті навіть більше, ніж вимагають європейські стандарти, тому рівень незалежності суддів буде дуже високим. Головною небезпекою є перетворення системи «в замкнене механізм заробляння грошей і обслуговування політичних інтересів». Тому обривання зв'язку з органом, який призначив суддів, що не достатньо - Вища рада правосуддя, що отримав повноваження застосовувати батіг і пряник, повинен складатися з нових суддів, обраних новими (в сенсі «іншого якості») суддями. Big brother is watching you У другій панелі, присвяченою баченню конституційної реформи дипломатичним спільнотою, взяли участь Джеффрі Пайєтт, Посол Сполучених Штатів Америки в Україні, Посол Вайдотас Верба, Координатор проектів ОБСЄ в Україні, Посол Владімір Рістовскі, Представник Генерального секретаря Ради Європи з координації програм співробітництва Ради Європи, Вольфганг Біндзайль, Постійний заступник Посла Федеративної Республіки Німеччина в Києві, Томас Фреллесен, заступник Голови Представництва Європейського Союзу в Україні. Матір'ю реформ судову реформу назвав пан Біндзайль. Він нагадаємо, що від ефективності судової системи залежить все, адже якщо судова влада не виконує свою роль, всі зусилля будуть безглузді. У свою чергу, Посол Рістовскі відзначив, що поправки до проекту з урахуванням висновків Венеціанської комісії добре опрацьовані і заслуговують повної підтримки з боку міжнародного співтовариства. Позитивно оцінені видалення Верховної Ради від призначення суддів, нова церемоніальна роль Президента в цьому зв'язку, а також зміни у формуванні складу Вищої ради правосуддя та кар'єри суддів. Також Комісією вітається незалежність прокуратури, враховуючи, що Верховна Рада не зможе ініціювати відставку Генерального прокурора через процедуру висловлення недовіри. Посол вважає, що такі поправки поліпшать ситуацію з правами людини і забезпечать довіру українського суспільства до судової системи. «Зробіть це правильно», - дав пораду з проведення судової реформи Посол Пайетт. І правильним, за його словами, є проходження рекомендаціям Ради Європи. Посол вважає, що Україна зможе затвердити верховенство права і здасть екзамен з Революції Гідності. Крім того, від успіху в цьому залежить прихід американських та інших іноземних інвесторів в Україну. «Система повинна бути змінена», - уклав Посол. У свою чергу, представник Ради Європи Посол Рістовскі заявив: «Я вірю, що в Україні достатньо компетентних людей, щоб привести судову реформу до європейських стандартів». Сайт "ЮРЛИГА"
|