Зареєстрований президентський законопроет про судоустрій
Президентський законопроект "Про судоустрій і статус суддів" (№4734) був зареєстрований в Верховній Раді вчора ввечері 30 травня. Проектом передбачена нова редакція закону "Про судоустрій і статус суддів", котра кореспондується з конституційними змінами в частині правосуддя. В тому числі, передбачено, що для надання професійної правової (первинної) допомоги діє адвокатура. Забезпечення права на захист від кримінального звинувачення та представництво в суді здійснюється адвокатом, за виключенням випадків, встановлених законом. Передбачений перехід до 3-рівневої судової системи на чолі з Верховним Судом. Ліквідуються існуючі вищі спеціалізовані суди. Суди створюються ті ліквідуються виключно законом. Систему судоустрою складають: місцеві суди, апеляційні суди, Верховний Суд. Діють вищі спеціалізовані суди як суди першої інстанції з розгляду окремих категорій справ. Вищими спеціалізованими судами являються: 1) Вищий суд з питань інтелектуальної власності. Суддею даного суду може бути особа, що відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердившого здатність здійснювати правосуддя у Вищому суді з питань інтелектуальної власності, а також відповідаюча одній з наступних вимог: - має стаж роботи на посаді судді не менше 3 років; -має стаж професійної діяльності представникам по справах інтелектуальної власності (патентного повіреного) не менше 5 років; - має стаж професійної діяльності адвоката по здійсненню представництва в суді по справах про захист прав інтелектуальної власності; - має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) у відповідності із вказаними вимогами не меньше 5 років. 2) Вищий антикорупційний суд. Суддею даного суду може бути особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання, що підтверджує здатність здійснювати правосуддя у Вищому антикорупційному суді, а також відповідає іншим вимогам, встановлених законом. Вищі спеціалізовані суди розглядають справи, віднесені до їх юрисдикції процесуальним законом. Верховний суд здійснює правосуддя як суд касаційної інстанції, а у випадках, визначених процесуальним законом, - в якості суду першої або апеляційної інстанції, в порядку, встановленому процесуальним законодавтвом. До Верховного Суду входить не більше 200 суддів. В складі Верховного Суду діють: 1) Велика Палата Верховного Суду; 2) Касаційний адміністративний суд. обовязково створюються окремі палати для розгляду справ про податки, збори та інші обовязкові платежі, захисту соціальних прав, виборчому процесу та референдумі, а також по захисті політичних прав громадян. 3) Касаційний господарський суд. Створюються откремі палати для розгляду справ про банкрутство, захист прав інтелектуальної власності, а також повязаних з антимонопольним та конкурентним законодавсьвом, відносно корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів. 4) Касаційний кримінальний суд; 5) Касаційний цивільний суд. Суддею Верховного Суду може юути особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікованого оцінювання, яке підтверджує здатність здійснювати правосуддя у Верховному Суді, а також відповідає одній із наступних вимог: 1) має стаж роботи на посаді судді не меньше 10 років; 2) має наукову ступінь в галузі права та стаж наукової роботи в галузі права не меньше 10 років; 3) має досвід професіональної діяльності адвоката по здійсненню представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення як мінімум 10 років; 4) має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) у відповідності із вказаними вимогами по меншій мірі 10 років. Законопроект передбачає моніторинг способу життя судді - для встановлення відповідності рівня життя судді наявного у нього та членів його сімї майна та отриманими ними доходами. Моніторинг може бути проведений за вимогою Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя та в інших випадках, визначених законом. Орган, що здійснює моніторинг, зобовязаний направляти відповідну інформацію за результатами моніторингу невідкладно після завершення його проведення але не пізніше 30 днів з моменту отримання відповідної вимоги. результати моніторингу можуть бути використані для оцінки дотримання суддею правил суддівської етики. Крім майнової декларації суддя повинен щорічно подавати декларації родинних звязків і добропорядності. Декларації публікуються на сайті ВККС. Отже законопроект містить положення про присяжних, порядок обрання керівників судів, їх повноваження, порядок обрання на посаду судді та ін. Сайт "ЮРЛИГА"
|