Про що йдеться у новому плані заходів щодо дерегуліяції господарської дільності
Наразі формування кращого регуляторного середовища відбувається за рахунок реактивних заходів на вимогу бізнесу, які викладені в ухваленому КМУ плані заходів щодо дерегуляції господарської діяльності, а також використовуючи проактивний метод – проведення системного перегляду регуляторних нормативно-правових актів у певних сферах. Нещодавно були створені робочі групи при Мінрегіоні, Мінагрополітики, Міненерговугілля та Мінінфраструктури. Йдеться, відповідно, про дерегуляцію у сферах сільського господарства та безпеки харчових продуктів, будівництва, енергетики, транспорту та інфраструктури, інформаційних технологій та телекомунікацій. Вже були розроблені Методичні рекомендації щодо проведення першого етапу системного перегляду регуляторних актів. Ці два методи створення кращого регулювання доцільно застосовувати разом.
«Якщо ми сьогодні комплексно підійдемо до створення якісного регуляторного середовища, враховуючи міжнародну практику та попередній досвід, то зможемо швидко створити краще регуляторне поле для бізнесу у всіх сферах», - прокоментувала Голова ДРС Ксенія Ляпіна регуляторну реформу.
Зупинимось на реактивному методі, тобто на заходах Плану щодо дерегуляції господарської діяльності на 2016-2017 роки, який був ухвалений КМУ 23 серпня цього року. Він передбачає спрощення процедурних питань ведення бізнесу, зокрема, адміністративних процедур та процедур державного нагляду (контролю) за регулюванням господарської діяльності, розширення можливостей суб’єктів господарювання щодо участі у наданні публічних послуг, спрощення митного, податкового регулювання та подання звітності, а також удосконалення процедур технічного регулювання господарської діяльності. Також до нового Плану дерегуляції увійшли і ті актуальні завдання, які не були остаточно вирішені у минулому.
Крім того, передбачено остаточне вирішення у ІV кварталі цього року такого болючого для роздрібної торгівлі питання, над яким ДРС активно працювала вже декілька місяців, як скасування звітів Ф №1-Р та Ф № 1-РТ для суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами, а також скасування вимоги щодо надання детальної інформації щодо контрагентів у звітах Ф № 1-ОА.
Серед очікуваних істотних новацій у державному регулюванні – зміна світоглядного підходу до такого соціально чутливого питання, як доступ до медичних послуг шляхом запровадження принципово нового для нашої країни принципу «гроші ходять за пацієнтом», за яким не чиновник, а безпосередньо громадянин визначатиме, до якого медичного закладу звернутись та куди спрямовуватимуться кошти бюджету, призначені на його лікування. Пацієнти мають самі визначатись, де їм лікуватись і в якого лікаря. Аналогічний підхід планується запровадити і у сфері освіти, де батьки дитини мають отримати можливість самостійного визначення навчального закладу, незалежно від форми власності, який отримуватиме бюджетне фінансування, яке виділятиметься на навчання їх дітей, а отже можливість отримати якісну освіту стане доступнішою.
Відповідні законодавчі ініціативи мають бути внесені на розгляд Уряду у другому кварталі наступного року.
Планом передбачається встановлення завдання щодо удосконалення дозвільних процедур у сфері господарської діяльності шляхом запровадження процедури видачі документів дозвільного характеру в електронному вигляді та скорочення переліку документів, які суб’єкт господарювання повинен подати для одержання документа дозвільного характеру (І квартал 2017 року).
Також має бути оптимізовано дозвільні процедури шляхом запровадження декларативного (реєстраційного, заявницького) принципу провадження господарської діяльності, яка не становить значної загрози життю та здоров’ю людей, навколишньому природному середовищу та безпеці держави, а також зменшено кількість документів дозвільного характеру, зокрема скасування:
- спеціального дозволу на зайняття народною медициною (цілительством);
- дозволу на добування мисливських тварин (ліцензії, відстрільної картки);
- експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва дитячого харчування;
- висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи дитячого харчування;
- сертифіката відповідності спирту етилового, коньячного і плодового, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів для виробника та імпортера.
У природоохоронній сфері має бути визначено чіткий порядок поводження з відходами як вторинною сировиною з урахуванням принципу розширеної відповідальності виробника та відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами — членами, з іншої сторони (III квартал 2017 року).
Згідно Плану також мають бути спрощені процедури організації та контролю за підготовкою, перепідготовкою та підвищенням кваліфікації водіїв транспортних засобів шляхом:
- усунення обмеження щодо комплектації кандидатів у водії в групи чисельністю від 10 до 30 осіб;
- заміни форми подачі ряду документів з текстової на електронну;
- анулювання форми свідоцтва про закінчення закладу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв як бланку сурової звітності;
- встановлення вільного доступу громадян до реєстру таких закладів.
Спрощенню підлягатимуть також процедури здобуття права керування для осіб, які закінчили заклад освіти, що має ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійно-технічної освіти у регіональних сервісних центрах МВС, на підставі документів про професійно-технічну освіту державного зразка (диплом кваліфікованого робітника, свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації) (IV квартал 2016 року)
Має бути також лібералізовано питання розміщення вивісок та інших засобів самоідентифікації суб’єктів підприємницької діяльності шляхом розмежування поняття реклами, як галузі економічної діяльності, та реклами як способу ідентифікації місця провадження підприємницької та незалежної професійної діяльності (II квартал 2017 року).
Мають бути переглянуті Державні будівельні норми та Державні санітарні правила і норми на предмет їх дублювання та гармонізації з нормами ЄС з одночасним скасуванням тих з них, які не відповідають визначеним вище критеріям (IІI квартал 2017 року).
У сфері оренди державного та комунального майна передбачається виконання завдання з впровадження ринкового механізму ціноутворення, а також спрощення механізмів реалізації цих відносин (II квартал 2017 року).
Перед Мінекономрозвитку та ДРС встановлено завдання щодо об‘єктивного скорочення видів господарської діяльності, які підлягають ліцензуванню, та внесення на розгляд Уряду відповідного законопроекту у II кварталі 2017 року.
Аналогічне завдання поставлено також щодо зменшення до кінця цього року кількості органів державного нагляду (контролю) та їх функцій.
Зокрема, міністерства та інші органи виконавчої влади повинні до кінця цього року забезпечити внесення відповідних змін до положень про центральні органи виконавчої влади з урахуванням належного виконання схеми спрямування і координації діяльності центральних органів виконавчої влади Кабінетом Міністрів України через відповідних членів Кабінету Міністрів України, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2014 р. № 442.
Також шляхом супроводу у Верховній Раді України відповідного законопроекту (реєстраційний номер 2531а) має бути забезпечено установлення на законодавчому рівні вимоги щодо необхідності розміщення на офіційних веб-сайтах органів державного нагляду (контролю) тексту нормативно-правових актів, дотримання яких перевіряється під час здійснення заходів державного нагляду (контролю). За рахунок реалізації цього заходу має бути законодавчо врегульоване питання створення інтегрованої бази даних органів державного нагляду (контролю), що містить інформацію про проведені перевірки суб’єктів господарювання.
При цьому, за рахунок внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проектів нормативно-правових актів має бути забезпечено чітке розмежування прав і обов’язків посадових осіб органів державного нагляду (контролю) (IV квартал 2017 року).
Необхідно зазначити, що Планом передбачається також низка заходів спрямованих на лібералізацію господарської діяльності медичних закладів та усунення корупційної складової при реалізації процедур обов‘язкових медичних оглядів.
Зокрема, передбачається скасування вимоги щодо проведення фактично фіктивних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів, з одночасним запровадженням відповідальності за випуск на лінію транспортних засобів, які не пройшли щозмінного огляду.
Також має бути спрощено процедури проходження медичних оглядів на використання зброї, скасовано монополію на проведення виключно у державних та комунальних закладах охорони здоров‘я профілактичних наркологічних оглядів, обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, проведення медичних оглядів працівників певних категорій, зокрема, моряків, та надання права видачі відповідних медичних свідоцтв усіма суб’єктами господарювання усіх форм власності, які мають відповідні умови для їх проведення.
Планом встановлено завдання щодо розвитку саморегулювання бізнесу. Стратегія розвитку професійного самоврядування та відповідний проект Закону України «Про саморегулівні організації» мають бути розроблені у другому кварталі наступного року.
За рахунок супроводження в Парламенті проекту Закону України «Про внесення прийняття змін до деяких законів України щодо переходу до використання альтернативних видів палива та переходу суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сфері теплопостачання, до стимулюючого регулювання» (реєстраційний номер 4937) має бути остаточно вирішено питання запровадження системи стимулюючого тарифоутворення.
Урядом приділяється увага спрощенню умов провадження підприємницької діяльності у нафтогазовій галузі. Зазначене буде здійснюватись шляхом запровадження спрощеного цифрового доступу в режимі реального часу до «вторинної геологічної інформації».
Передбачено також прийняття нових гармонізованих з нормами Європейського Союзу правил розробки нафтогазових родовищ.
У надрокористуванні мають бути удосконалені процедури реєстрації нафтогазових свердловин, а у електроенергетиці встановлені ліміти потужності виробництва теплової та електричної енергії, дотримання яких надаватиме право здійснювати когенераційну діяльність без одержання ліцензій. Також передбачається скасування обов‘язкової державної реєстрації виробників рідких біологічних видів палива та біогазів.
Удосконалення міжвідомчої співпраці при реалізації митних процедур має бути забезпечено за рахунок впровадження подання виключно в електронній формі підрозділами Держпродспоживслужби та Держекоінспекції органам доходів і зборів відомостей про результати здійснення ветеринарного, санітарно-епідеміологічного, фітосанітарного, екологічного контролю, необхідного для митного контролю і митного оформлення підконтрольних товарів, що значно мінімізує корупційні ризики та час реалізації митних процедур.
Крім того, встановлене завдання щодо урядового супроводу проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо вдосконалення оподаткування операцій, пов’язаних з використанням платіжних терміналів, та здійснення контролю за такими операціями» (реєстраційний номер 2448) має на меті нарешті вирішити питання спрощення процедури узгодження та визначення порядку оподаткування операцій з електронними грошима.
У сфері зовнішньоекономічної діяльності очікується оптимізація процедур, зокрема, щодо встановлення вичерпного переліку підстав для відмови у реєстрації експортних контрактів; часових обмежень для прийняття рішення про їх реєстрацію, введення процедур оскаржень негативних рішень, встановлення кінцевих строків для перереєстрації експортного контракту на випадок коливань на світовому ринку.
Має бути скасовано валютний контроль за експортом послуг, а також вимогу щодо здійснення зовнішньоекономічної діяльності лише за наявності валютних декларацій та їх щоквартальним поданням, спрощено правила податкової звітності та збільшено дискреції експортерів (можливості вирішення питання за власним розсудом) щодо юридичного оформлення експорту.
Серед нових завдань щодо спрощення діяльності у галузі телекомунікацій слід відмітити скасування ліцензування у сфері телекомунікацій та запровадження заявницького принципу здійснення такої діяльності (IV квартал 2016 року), скасування повноважень органу державного нагляду (контролю) щодо проведення планових перевірок, спрощення процедури проведення натурних випробувань щодо електромагнітної сумісності радіоелектронних засобів та скасування положення щодо створення автоматизованої інформаційної системи обліку терміналів на території України.
У харчовій галузі встановлено завдання щодо скасування державного регулювання цін на продовольчі товари, скорочення переліку об’єктів державного цінового регулювання за результатами оцінки ефективності здійснення інтервенційних операцій, забезпечення належної якості та безпечності дитячого харчування шляхом удосконалення вітчизняного виробництва такої продукції, розроблення та застосування нових технологій виробництва упаковки та інших матеріалів, що контактують з харчовими продуктами, а також забезпечення здійснення контролю у сфері карантину рослин за переміщенням об’єктів територією України виключно за вимогою власників таких об’єктів стосовно сухофруктів, спецій, чаю, кави тощо та скасування обов’язкового оформлення карантинних сертифікатів на такі об’єкти.
Нагадаємо, загалом план налічує 11 розділів, які складаються з 114 завдань, реалізація яких має відбутись протягом 2016-2017 років, при цьому більшість завдань (64) має бути виконана вже протягом цього року. Міністерство регіонального розвитку Україїни
|