На главную страницуФорумВопрос-ответКарта сайта
ПРО НАС СТРУКТУРА ПАЛАТИ ПАРТНЕРСТВО НОВИНИ СТАТТІ ЗАХОДИ КОНТАКТИ ВИБОРЧИЙ ПРОЦЕС ЛЮСТРАЦІЯ
Послуги Палати
Принципи надання послуг
Цінова політика
Перелік послуг
Cпецифіка наших послуг
Проекти
Відкриті проекти
Проекти з паролем
Департаменти
Департамент надро- і природокористування, аграрних і земельних відношень і нерухомості
Департамент фінансового, адміністративного, господарського, корпоративного, цивільного права і аудита
Департамент кримінального права і невідкладної правової допомоги
Департамент міжнародного і міжнародного економічного права
Департамент конституційного права та виборчого процесу
РЕГІОНАЛЬНІ ВІДДІЛЕННЯ
ON-LINE КОНСУЛЬТАЦІЇ
Оподаткування спадщини
Ордер адвоката
Чи правомірні вимоги МВС про обовязківість друкування заяв та талонів при реєстрації чи знятті з реєстрації місця проживання, інших правочинах?
Чи потрібно змінювати права при зміні прізвища?
Аренда земельного паю: юридичні тонкощі користування
Як отримати реєстрацію за місцем вашого фактичного проживання?
Процедура дематеріалізації випуску акцій: порядок проведення, строки та можливі труднощі
Як продати квартиру, в якій була зроблена самостійна перебудова?
Обіг наркотичних речовин: закон і порядок
Закони України
Укази та розпорядження Президента України
Постанови та Розпорядження Кабінету Міністрів України
Накази
Двосторонні міжнародні договори









Коли затвердять Положення про ЕСІТС, та чому з цим виникає затримка

«Питання впровадження електронного правосуддя може спричинити покладання на суди додаткових витрат». В цілому, потрібно діяти обережно, адже «можна завантажити, а не розвантажити суди». Таку думку висловила відповідальна за сферу електронного правосуддя член Вищої ради правосуддя Лариса Швецова в ході засідання робочої групи по цифровізації правосуддя при Комітеті ВР з питань правової політики.

Нагадаємо, що, на її думку, впровадження ЕСІТС - питання не одного року.

Питання не одного, і не двох, і не трьох ...

Питання впровадження в Україні системи електронного правосуддя обговорюється вже 5-ий рік, але ідея, закладена в процесуальних кодексах 2017 року про створення Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЕСІТС), повноцінно так і не реалізована.

Один з моментів, який свого часу «загальмував» процес, - відмова Вищої ради правосуддя затвердити Положення про ЕСІТС, в якому була прописана «хмарна» інфраструктура, з можливістю централізованого розподілу справ в судах (тобто, щоб справи розподілялися на суддів за допомогою єдиного дата-центру, а не на місцях).

Так, в 2019 році Вища рада правосуддя в останній момент рекомендував ДСА відкликати оголошення про офіційний запуск ЕСІТС. Сталося це рівно за день до того, як вона повинна була заробити. Про те, які причини перешкодили ДСА та ВРП довести справу до кінця, раніше писала «Судово-юридична газета». Відповідно, суди не отримали нормативну основу для реалізації положень процесуальних кодексів про електронний правосудді.

Потім змінилися влада, керівництво адміністратора ЕСІТС - Держпідприємства «Інформаційні судові системи», частково змінився склад Вищої ради правосуддя, а у судовій системи закінчилися кошти на будь-які додаткові витрати, крім виплати зарплат і посадових окладів.

Крім того, якщо спочатку Положення пропонувало «хмарну» архітектуру, коли справи будуть розглядатися і передаватися по інстанціях в електронній формі, розподіл справ - здійснюватися не в окремих судах, як зазначав заступник голови ДСА Сергій Чорнуцкій, а в єдиному дата-центрі, де будуть акумулюватися всі дані і так далі, то в підсумку вирішили переходити від «хмарної» до «гібридної моделі», коли більшість процесів відбувається автономно в судах (як і зараз), а не в центрі.

Втім, в той же час при Комітеті Верховної Ради з питань правової політики була створена робоча група по цифровізації на чолі з народним депутатом Романом Бабієм, і, начебто справа зрушила з «мертвої точки» - прийнятий закон про поетапне впровадження ЕСІТС (хоча і з деякими зауваженнями), з'явився комплексний законопроект про електронні адреси тощо.

Крім того, до процесу реалізації, нарешті, підключилося Міністерство цифровий трансформації, яке раніше не хотіло «втручатися в справи судової влади».

Однак основний документ - Положення про ЕСІТС все ще не затверджений Вищою радою правосуддя. Хоча саме Положення в редакції ДСА від 5 лютого 2021 року досить вихолощений, фактично не містить «гострих кутів», наприклад, в частині передачі розподілу справ в судах на «центральний» рівень, і набагато скромніше регулює питання впровадження системи, в порівнянні з проектом положення від 2019 року.

Чому не затвердили

11 червня 2021 року Верховна Рада суддів України погодила проект Положення про ЕСІТС. Тепер справа за Вищою радою правосуддя.

Правда, РСУ зазначила, що Положення не регламентує порядок роботи Підсистеми автоматизованого розподілу справ в складі ЕСІТС, а тому визначення складу суду і присяжних здійснюється відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого ще рішенням Ради суддів від 26 листопада 2010 року №30 з змінами. Тобто, такий розподіл буде здійснюватись за старим Порядком.

І в цілому, «ядро» у вигляді нового порядку документообігу суду все ще не розроблено.

Напередодні узгодження проекту відбулося засідання робочої групи по цифровізації правосуддя при Комітеті Верховної Ради з питань правової політики, де все стейкхолдери розповіли, чому з Положенням про ЕСІТС, а також з іншими аспектами, необхідними для її поетапного впровадження, виникає затримка.

Зокрема, заступник голови ДСА Сергій Чорнуцкій зазначив, що недавно відбулося засідання робочої групи з питань фінансового забезпечення судів, на якому обговорювалося виділення коштів на побудову ЕСІТС в 2022 році. В тому числі, умовою для виділення таких коштів є затвердження техніко-економічного обґрунтування.

Виникло питання, чому обґрунтування розробляється так довго. На це Сергій Чорнуцкій зазначив, що затримка виникла через держпідприємств (хоча ці ДП підконтрольні ДСА).

У підсумку, було визначено новий термін, до 15 червня, до якого обґрунтування повинно бути готове. Потім його узгодять з Мінціфрой, щоб на наступному засіданні робочої групи з питань фінансового забезпечення судів, запланованим на 2 липня, вже можна було відзвітувати.

Також виникло питання щодо затримки із затвердженням Вищою радою правосуддя нового Положення про ЕСІТС.

Варто відзначити, що згідно з інформацією Вищої ради правосуддя від 4 лютого 2021 року пропозиції до даного проекту Положення про поетапне впровадження ЕСІТС вже були зібрані.

«Секретар Постійної КОМІСІЇ по вопросам ЄСІТС, член ВРП Лариса Швецова повідоміла, что 22 грудня 2020 року Вища рада правосуддя надіслала апеляційнім судам та касаційнім судам у складі Верховного Суду - адміністратівному, господарському, крімінальному та цивільному проект Положення про Єдину Судову інформаційно-телекомунікаційну систему для опрацювання та Надання пропозіцій. Зауваження та пропозиції судів до проекту Положення надійшлі. Такоже проект документа Було надіслано до Национальной школи Суддів України та Национальной асоціації адвокатів України. Проект Вказаним Положення предполагает поетапна Впровадження ЄСІТС », - було сказано в повідомленні ВРП.

Втім, на засіданні робочої групи 11 червня 2021 року відповідальна за дане питання член ВРП Лариса Швецова відзначила, що для акумуляції пропозицій, які знову збирає ВРП, потрібен час.

«Хочу сказати, що Положення в останній редакції було направлено ДСА на адресу Ради суддів ще 5 лютого. І Андрій Жук був відповідальний за це питання в минулому складі РСУ. Вища рада правосуддя має право затвердити це положення тільки після узгодження РСУ.

Новий склад РСУ також створив робочу групу, куди я включена, але жодного засідання з цього питання не проводилося. І можу сказати, що ДСА щомісяця направляються в ВРП повідомлення про кількість суб'єктів, підключених до електронного кабінету, і про те, яким чином впроваджуються 4 модуля.

Але я вважаю, що на сьогодні, напевно, у ДСА та у двох підприємств ДП є можливість доопрацювати ці модулі з урахуванням нового закону щодо поетапного впровадження ЕСІТС.

Сегодня суды пытаются внедрить принятые изменения, и нужно учесть эти изменения и доработать данное Положение.

Я считаю, что можно еще улучшить это Положение и эти модули, которые у нас существуют.

Є певні недоліки, ми про них говорили ДСА, і я вважаю, що це можна поліпшити.

Я вважаю, що впровадження електронного правосуддя буде поштовхом до покладання на суди додаткових витрат. Оскільки у нас в повному обсязі боку подаватимуть документи в електронному вигляді, то на суд покладатиметься додатковий тягар по роздруківці документів.

Це те, що я говорила, про необхідність додаткового фінансування судів.

У будь-якому випадку ми повинні зробити все, щоб розвантажити суди, а не, навпаки, завантажити », - заявила Лариса Швецова.

Акумулювати пропозиції до проекту Положення про ЕСІТС Лариса Швецова збирається до 15 липня.

Виникло питання до ДСА - а чому ці пропозиції не були зібрані, якщо сам проект Положення був готовий ще 5 февраля?

Однак тут з'ясувалося, що Державна судова адміністрація, вносячи проект в лютому, вже збирала детальні пропозиції від судів.

«Перед тим, як відправляти проект Положення до Вищої ради правосуддя і РСУ ми близько 3-4 разів збирали пропозиції від судів», - зазначив Сергій Чорнуцкій.

«Почекайте, ви збирали пропозиції, а тепер Вища рада правосуддя знову збирає пропозиції? Органи виконують одну і ту ж роботу? » - запитав Роман Бабій.

«ДСА направляє технічні запити, а ВРП запропонувала суддям і працівникам судів дати своє бачення з юридичної точки зору», - відповіла Лариса Швецова.

За її словами, і. о. голови Вищої ради правосуддя Олексія Маловацький повідомив, що скоро буде проведено перше засідання Координаційного комітету з впровадження ЕСІТС.

Нагадаємо, що про створення Координаційного комітету Вища рада правосуддя оголосив ще в квітні.


Сайт "Судово-юридична газета"


підбірка нормативно-правових актів, якими регулюються питання соціального захисту переселенців, надання їм різних видів пільг та державної допомоги.
Детальніше


Афоризми
От налогов за границу убегает никак не меньше людей, чем от диктаторов.
Дж. Ньюмен

Відгуки і рекомендації
"Перша торф'яна компанія"
«Национальная правовая палата» - это та команда профессионалов, с которой чувствуешь безопасность и поддержку при реализации любого нового бизнес-проекта.
Детальніше


Як позначиться на результатах місцевих виборів введення мажоритарної системи?
Не змінить ситуацію
Склад рад стане "чистіше"
Необхідна змішана система виборів



Особистий кабінет

Логін
Пароль
 



  Надрукувати

© 2007-2008 Copyright Национальная Правовая Палата. Использование материалов данного сайта допускается только при наличии письменного разрешения
Разработка сайта - CodEX World Studio