"ЮРЛIГА", 17 липня 2012 р.

Відкрито шлях до продажу земель с/г призначення, - юрист

Юрист Національної правової палати проаналізувала нові (і не дуже) норми про Державний земельний банк, і вважає, що наділення його такими широкими повноваженнями є прямим порушенням Конституції України.

21 червня 2012 Верховною Радою України у другому читанні був прийнятий Закон « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», згідно з яким у ст.122 Земельного кодексу внесено зміни , що передбачають створення Державного земельного банку, в статутний капітал якого Кабінет Міністрів повинен передати земельні ділянки із земель держвласності.

І хоча цей Закон ще не підписаний Президентом України , та й набуде чинності лише 1 січня 2013 року, Кабмін постановою № 609 від 2 липня 2012 року вже створив публічне акціонерне товариство «Державний земельний банк».

Якщо врахувати , що мораторій на купівлю- продаж с/г земель діє лише до 1 січня 2013 року, то створення Державного земельного банку, а також внесені зміни до законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , фактично відкривають шлях до продажу земель сільськогосподарського призначення.

Згідно з вищезгаданим постановою, ПАТ «Державний земельний банк» наділяється статутним капіталом 120 млн гривень , сто відсотків якого належить державі. Для формування статутного капіталу Державного земельного банку вирішено здійснити розміщення і випуск 120 млн простих іменних акцій номінальною вартістю 1 гривня кожна. Міністерству аграрної політики доручено протягом місяця розробити проект Статуту банку та подати його на затвердження Кабінету Міністрів, а також здійснити для формування статутного капіталу оплату акцій за рахунок коштів, передбачених у Держбюджеті України на 2012 рік.

Сама по собі ідея створення Державного земельного банку в Україні не нова. Ще 9 грудня 2011 року Верховна Рада в першому читанні ухвалила законопроект № 9001 - Д «Про ринок земель», в якому передбачено, що державний земельний банк - це спеціалізований іпотечний державний банк, сто відсотків статутного капіталу якого належать державі, який не підлягає приватизації, створюється за рішенням Кабінету Міністрів України і має право на здійснення діяльності на ринку земель сільськогосподарського призначення відповідно до вимог Законів «Про ринок земель» та «Про банки і банківську діяльність».

Відповідно до даного законопроекту, Державний земельний банк здійснює продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або право оренди на них. Йому так само належить право заставодержателя і право купівлі (продажу) земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного с/г виробництва. Банк не підлягає приватизації та продажу в процесі провадження справи про банкрутство , на нього не може бути звернено стягнення за рішенням суду і накладено арешт.

Також до повноважень Державного земельного банку, відповідно до законопроекту про ринок земель, належать:

- Кредитування згідно з вимогами законодавства сільськогосподарських товаровиробників під заставу земельних ділянок, іншої нерухомості та майна;

- Кредитування громадян під заставу нерухомості для розвитку особистого сільського господарства ;

- Контроль за цільовим використанням наданих кредитів ;

- Купівля, продаж, передача в оренду земельних ділянок, право власності на які перейшло до нього у відповідності з законом;

- Участь у реалізації державних цільових програм, спрямованих на підтримку і розвиток агропромислового комплексу;

- Інша банківська діяльність відповідно до законодавства.

З одного боку, такі фінансові установи, як державний земельний банк, існують у багатьох державах, у тому числі і країнах ЄС. З іншого боку, в ситуації, що склалася слід враховувати норми чинного українського законодавства, яке на сьогоднішній момент далеко від ідеального .

Згідно зі ст. ст. 13 , 14 Конституції України , земля є основним національним багатством , що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою - виключно відповідно до закону. Від імені українського народу права власника здійснюють органи держвлади і місцевого самоврядування. Державний земельний банк не є органом державної або місцевої влади, тому наділення його такими широкими повноваженнями, зазначеними вище, є прямим порушенням Конституції України. Таким чином, якщо мораторій на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності не буде продовжений, Державний земельний банк буде наділений фактично необмеженими повноваженнями в даній сфері.

Раніше наявність мораторію пояснювалося тим , що на законодавчому рівні держава не здатна забезпечити існування ринку земель сільськогосподарського призначення. Але з 1 січня 2013 року набирає чинності Закон про державний земельний кадастр, 9 грудня 2011 року, як уже згадувалося, за основу прийнято законопроект про ринок земель , а 5 липня 2012 року у другому читанні - Закон про внесення змін до Земельного кодексу щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону. Фактично, Верховна Рада України в прискорені строки намагається усунути всі перешкоди, щоб не допустити подальше продовження мораторію .

Звичайно ж, вічно продовжувати мораторій не можна. Але поки в Україні не існує повноцінного ринку землі, і створювати міфічне установа з необмеженими повноваженнями, яке в найближчі роки два вже точно не зможе функціонувати, - не найкращий вихід із ситуації.

Надія Рибальченко, юрисконсульт Національної правової палати

"ЮРЛIГА"


Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/articles/articles/2809.html

 - .  Rambler's Top100