Новий Порядок видачі спеціальних дозволів на користування надрами поставив під загрозу видобування нафти, газу та інших корисних копалин в Україні. ВІДЕО

Дивитися відео новини по темі >>>

Україна ризикує залишитись без корисних копалин, в тому числі й без природного газу та нафти власної добичі. Про це заявив Президент Асоціації «Надрокористувачі України» Михайло Діброва сьогодні на прес-конференції в Києві.

Добувні компанії застерігають, новий Порядок видачі спеціальних дозволів на користування надрами у 2009 р., прийнятий Кабінетом Міністрів України 17 червня цього року, змусить інвесторів покинути українську територію через невигідні умови роботи на національному ринку. Таку ситуацію можна буде спостерігати вже протягом другого півріччя 2009 р., прогнозує Президент Асоціації «Надрокористувачі України» Михайло Діброва. В самих добувних компаніях стверджують – в новому Порядку абсолютно проігноровані інтереси приватних добувних компаній, та погрожують звернутися до суду за захистом своїх інтересів.

Натомість державні компанії, жодна з яких не володіє необхідним фінансовим та технічним потенціалом для розробки нових родовищ чи то газу, чи то інших корисних копалин, отримали привілейоване положення. Окрім державних, навіть ті підприємства, які були утворені в процесі приватизації державних компаній та основним видом діяльності яких є добича та переробка корисних копалин, зможуть отримувати спеціальні дозволи поза аукціоном. Інші ж «приватники» не отримали від Кабінету Міністрів України привілегій, а тому повинні змагатися за право володіння спеціальним дозволом на користування надрами на аукціоні.

«Це при тому, що більшість компаній, які цікавляться добичею вуглеводнів на території України та мають матеріально-технічну базу, є приватними за природою утворення, - розповів Михайло Діброва. 

У Департаменті надрокористування Національної правової палати  наводять, зокрема, приклад НАК «Нафтогаз Україна», яка минулого року отримала поза аукціоном 39 спеціальних дозволи на користування нафтогазоносними родовищами. Але вже з початком 2009 року НАК показує критичний фінансовий стан компанії, який свідчить про неможливість інвестування будь-яких навіть мінімальних коштів державним монополістом в добичу вуглеводнів. 

Голова Федерації роботодавців гірників Василь Яременко акцентував увагу на прес-конференції на те, що нові умови надання спецдозволів значно погіршать ситуацію не лише із залученням інвестицій в галуз, але й ускладнять роботу добувних компаній в регіонах України. Так, представники гірнорудних компаній вважають, що новий Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами збільшить фінансовий тиск на компанії, на яких вже після отримання спецдозволів обласні адміністрації накладають обов’язкове виконання соціальної програми для конкретного регіону, де ведеться розробка родовища.  

«В той же час протягом 2007 – 2008 років приватним компаніям не надавався жоден спеціальний дозвіл на добичу природного газу на території України. І це при тому, що динаміка прирощення обсягів приватної газодобичі значно перевищує показники державних компаній – більше ніж в 10 разів.

Експерти наголошують увагу ще на одному пункті Порядку, який просто-таки шокував добувні компанії.  «На відміну від попередніх років у 2009 р. ті компанії, які провели геологорозвідку власними фінансовими ресурсами та побудували на родовищі цілісний майновий комплекс – перероблюючий завод, транспортну інфраструктуру, таку як газогони, під’їздні автомобільні та залізничні магістралі, лінії електропередач, отримали спеціальний дозвіл на аукціоні та, після чого повинні були без аукціону отримати спецдозвіл на промислову експлуатацію (відповідно до Порядків попередніх років), відтепер для продовження роботи повинні знову брати участь в аукціоні.

Адвокати Національної правової палати застерігають: повторна участь в аукціоні не гарантуватиме компанії виграш, в той же час – якщо спеціальний дозвіл отримує інша компанія, то законом не передбачені обставини, які б змусили попереднього власника цілісного майнового комплексу продавати створену інфраструктуру, побудовані на родовищі об’єкти та надбану геологічну інформацію. Окрім того, дуже часто компанії, які проводили геологорозвідувальні роботи, є власниками цілісних майнових комплексів та встигли оформити право власності на землю. Розв’язання таких ситуацій може стати приводом для чергових судових позовів та нових корпоративних конфліктів серед як українських, так і іноземних компаній, що безперечно відобразиться знову ж таки на інвестиційній привабливості України.

Юрист компанії «Василь Кисіль і партнери» Михайло Щітка пояснив, що згідно зі ст. 5 ЗУ «Про державний бюджет» у 2009 році дозволи на користування надрами продаються на аукціонах, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України. Порядок не передбачає можливості отримання дозволів на користування надрами без проведення аукціону ні переможцям конкурсів, як зазначено в ЗУ «Про нафту і газ», ні учасникам угод про розподіл продукції, укладених відповідно до ЗУ «Про угоди про розподіл продукції». Відповідно до нового Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами у 2009 році правом пільгового, без проведення аукціону, отримання дозволів на користування надрами згідно з п. 8 Порядку користуються державні підприємства та господарські товариства, більш як 60% відсотків акцій яких належать державі.

Таким чином, переконані юристи, уряд робить крок до державної монополії у надрокористуванні, причому не тільки в нафтогазовидобувній галузі. Непрозорою називає юрист і процедуру узгодження та прийняття рішення щодо виставлення ділянок на аукціон  та черговості такого виставлення. Крім того, надрокористувачі, крім державних, що мають пільгове право на отримання ділянок без аукціону, не мають змоги заздалегідь планувати свою участь в аукціоні та можливі інвестиції в його розробку.

Офіційна публікація оголошення про проведення аукціону здійснюється в газеті «Урядовий кур’єр» не пізніше ніж за 30 днів до проведення конкурсу. А заявки на участь в конкурсі приймаються лише протягом 15 днів після опублікування офіційного оголошення про проведення аукціону. За цей час потенційні зацікавлені надрокористувачі повинні встигнути:

• вчасно придбати «Урядовий кур’єр» та прочитати оголошення (що можливо за умови постійного спеціального моніторингу або наявності відповідного джерела інформації в Мінприроди);

• з’ясувати реквізити для оплати збору за пакет аукціонної документації, оплатити та отримати в Мінприроди аукціонну документацію, включаючи угоду про умови користування надрами, ознайомитися з нею, прийняти рішення про участь в аукціоні;
• підготувати документи за досить немаленьким переліком, встановленим пункті 9 Порядку, включаючи документи, що підтверджують державну реєстрацію, установчі документи, відомості про кількість працюючих, види діяльності, уповноважених осіб (яких ще треба встигнути призначити та оформити відповідні документи), відомості про наявність наданих претенденту ділянок та стан виконання робіт на них (при чому не сказано чи йдеться лише про ділянки надані в Україні, чи в світі в цілому), інформацію про виробничу діяльність протягом 3 років (назва ділянок, перелік робіт, застосовані технології, результати роботи і т.д), інформацію про техніко-технологічні та інші можливості, відомості про участь у попередніх аукціонах і т.д.;

• підготувати докладну інформацію про фінансові можливості, для чого разом з копіями фінансових звіті за минулий рік отримати та подати цілий ряд довідок: з банків про наявність коштів на рахунках, про розрахункові рахунки, від державного реєстратора про відсутність процедури банкрутства чи ліквідації, а також з податкової інспекції про відсутність податкового боргу, а також виписок з спеціалізованих реєстрів, що підтверджуватимуть відсутність податкової застави чи застави майна, що планується використовувати на ділянці;

• належним чином оформити, підписати та подати всі необхідні документи до Мінприроди.

З огляду на зазначене вище в Асоціації «Надрокористувачі України» акцентують увагу на тому, що по-перше: претендентом може виступати іноземний інвестор, якому необхідно враховувати час на (і) отримання витягу з торговельного, банківського чи судового реєстру, (іі) переклад на українську мову, в тому числі установчих документів (в середньому 30-40 аркушів), (ііі) апостиль чи легалізацію документів, (vі) поштове пересилання.

По-друге, у разі, якщо претендентом є велика компанія з складною корпоративною структурою, то необхідний час на прийняття рішень органами управління та підготовку документів для представництва її інтересів уповноваженими особами.

По-третє, отримання деяких офіційних документів, які можуть вимагатися для реєстрації претендента, зокрема ті, що підтверджують відомості про його фінансовий стан,  може вимагати від 2 до 10 робочих днів. Наприклад, отримання довідки ДПІ про відсутність податкового боргу займає до 10 робочих днів. І по-четверте, Порядок передбачає термін для подачі документів для участі в аукціоні протягом 15 днів, тобто днів календарних, а не робочих, і це означає, що на цей період може прийтися до 4 неробочих днів. Висновок очевидний: цей термін є майже нереальним для підготовки претендента до аукціону і вкластися в цей термін дуже складно, особливо якщо до оголошення в пресі претенденту не було відомо про виставлення ділянки на аукціон.

Аналізуючи Порядок з точки зору відповідності іншим законодавчим актам України, юристи вказують на те, що Порядок не кореспондується,  а фактично ігнорує закони «Про нафту і газ» та «Про угоди про розподіл продукції». Наступною правовою прогалиною Порядку експерти називають те, що Порядок не передбачає можливості переоформлення дозволу у випадку реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) юридичної особи надрокористувача. Згідно п 13 Порядку надрокористувач не може дарувати, продавати або іншим чином відчужувати права надані йому дозволом, в тому числі передавати їх до статутного фонду, а також до складу майна спільної діяльності, утворювати СП або будь-які об’єднання з метою користування надрами. Аналогічна норма міститься в статті 14 ЗУ «Про нафту та газ», проте вперше таке обмеження вводиться на користування будь-яким надрами, не тільки нафтогазоносними, і це значно ускладнить можливість залучення інвесторів для фінансування проектів видобувної галузі, впевнений правник.

Довідково:
У 2008 р. Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами було прийнято 27 лютого. Протягом року було проведено 4 аукціони, за рахунок чого в державний бюджет поступило близько 90 млн. грн. Поза аукціоном спецдозволи отримали НАК «Нафтогаз України» та компанії, які мали право відповідно до п.7 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами у 2008 році отримати спецдозволи поза аукціоном. В цьому році Порядок не містить відповідних положень щодо надання спеціального дозволу приватним компаніям поза аукціоном. 

З 01 січня 2009 р., а саме майже протягом 6 місяців в Україні були відсутні правові підстави для видачі спеціальних дозволів на користування надрами. Порядок видачі спеціальних дозволів на користування надрами у 2009 році було прийнято 17 червня поточного року, він діятиме протягом 6 місяців. З 1 січня 2010 року видача спеціальних дозволів буде знову призупинена до прийняття нового Порядку. 


Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/1690.html

 - .  Rambler's Top100