Юрист Національної правової палати проаналізувала нові (і не дуже) норми про Державний земельний банк, і вважає, що наділення його такими широкими повноваженнями є прямим порушенням Конституції України.
21 червня 2012 Верховною Радою України у другому читанні був прийнятий Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», згідно з яким в ст.122 Земельного кодексу внесені зміни, що передбачають створення Державного земельного банку, до статутного капітал якого Кабінет Міністрів повинен передати земельні ділянки із земель держвласності.
І хоча цей Закон ще не підписаний Президентом України, та й набуде чинності лише 1 січня 2013 року, Кабмін постановою № 609 від 2 липня 2012 року вже створив публічне акціонерне товариство «Державний земельний банк».
Якщо врахувати, що мораторій на купівлю-продаж с / г земель діє лише до 1 січня 2013 року, то створення Державного земельного банку, а також внесені зміни до законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, фактично відкривають шлях до продажу земель сільськогосподарського призначення.
Згідно вищевказаного постановою, ПАТ «Державний земельний банк» наділяється статутним капіталом 120 млн гривень, сто відсотків якого належить державі. Для формування статутного капіталу Державного земельного банку вирішено здійснити розміщення і випуск 120 млн простих іменних акцій номінальною вартістю 1 гривня кожна. Міністерству аграрної політики доручено протягом місяця розробити проект Статуту банку та подати його на затвердження Кабінету Міністрів, а також здійснити для формування статутного капіталу оплату акцій за рахунок коштів, передбачених у Держбюджеті України на 2012 рік.
Сама по собі ідея створення Державного земельного банку в Україні не нова. Ще 9 грудня 2011 року Верховна Рада в першому читанні прийняла законопроект № 9001-Д «Про ринок земель», в якому передбачено, що державний земельний банк - це спеціалізований іпотечний державний банк, сто відсотків статутного капіталу якого належать державі, який не підлягає приватизації, створюється за рішенням Кабінету Міністрів України та має право на здійснення діяльності на ринку земель сільськогосподарського призначення відповідно до вимог Законів «Про ринок земель» та «Про банки і банківську діяльність».
Відповідно до даного законопроекту, Державний земельний банк здійснює продаж земельних ділянок державної або комунальної власності або право оренди на них. Йому так само належить право заставодержателя і право купівлі (продажу) земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного с / г виробництва. Банк не підлягає приватизації та продажу в процесі провадження справи про банкрутство, на нього не може бути звернено стягнення за рішенням суду та накладено арешт.
Також до повноважень Державного земельного банку, відповідно до законопроекту про ринок земель, належать:
- Кредитування відповідно до вимог законодавства сільськогосподарських товаровиробників під заставу земельних ділянок, іншої нерухомості та майна;
- Кредитування громадян під заставу нерухомості для розвитку особистого сільського господарства;
- Контроль за цільовим використанням наданих кредитів;
- Купівля, продаж, передача в оренду земельних ділянок, право власності на які перейшло до нього відповідно до закону;
- Участь у реалізації державних цільових програм, спрямованих на підтримку і розвиток агропромислового комплексу;
- Інша банківська діяльність відповідно до законодавства.
З одного боку, такі фінансові установи, як державний земельний банк, існують в багатьох державах, в тому числі і країнах ЄС. З іншого боку, в ситуації, що склалася слід враховувати норми чинного українського законодавства, яке на сьогоднішній момент далеко від ідеального.
Згідно зі ст. ст. 13, 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою - виключно відповідно до закону. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування. Державний земельний банк не є органом державної або місцевої влади, тому наділення його такими широкими повноваженнями, зазначеними вище, є прямим порушенням Конституції України. Таким чином, якщо мораторій на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності не буде продовжений, Державний земельний банк буде наділений фактично необмеженими повноваженнями в цій сфері.
Раніше наявність мораторію пояснювалося тим, що на законодавчому рівні держава не здатна забезпечити існування ринку земель сільськогосподарського призначення. Але з 1 січня 2013 року набувають чинності зміни до Закону про державний земельний кадастр, 9 грудня 2011 року, як уже згадувалося, за основу прийнято законопроект про ринок земель, а 5 липня 2012 року у другому читанні - Закон про внесення змін до Земельного кодексу щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону. Фактично, Верховна Рада Україна в прискорені строки намагається усунути всі перешкоди, щоб не допустити подальше продовження мораторію.
Звичайно ж, вічно продовжувати мораторій не можна. Але поки в Україну не існує повноцінного ринку землі, і створювати міфічне установа з необмеженими повноваженнями, що в найближчі роки два вже точно не зможе функціонувати, - не найкращий вихід із ситуації.
Надія Рибальченко, юрисконсульт Національної правової палати
ЮРЛІГА
Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/2636.html