«Документ тижня»: нововведення для арбітражних керуючих

В якості аналізованого «документа тижня» цього разу ЮРЛІГА вибрала два нормативні акти Мін'юсту, що встановлюють нові «правила гри» у діяльності арбітражних керуючих у контексті приведення їх роботи у відповідність до норм нової редакції Закону про банкрутство.

У 2013 році набув чинності Закон «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (далі - Закон про банкрутство), що передбачає повну «трансформацію» правового статусу арбітражного керуючого. Зокрема, арбітражні керуючі стали суб'єктами незалежної професійної діяльності. У свою чергу, на виконання зазначеного Закону Мін'юст видав кілька нових наказів, що стосуються діяльності арбітражних керуючих.


Правила діловодства арбітражного керуючого


2 квітня 2013 набув чинності наказ Мін'юсту від 15.03.2013 р. № 447/5, яким затверджені Правила організації діловодства та архіву арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) (детальніше про документ читайте в новині ЮрЛіга «Мін'юст затвердив правила діловодства арбітражного керуючого»).


Згідно з документом Правила прийняті відповідно до ч. 1 ст. 116 Закону про банкрутство і регламентують вимоги до документування діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), організації архіву та роботи з документами в приміщенні, де знаходиться контора (офіс) арбітражного керуючого.


Крім того, документом також прийнята Приблизна номенклатура справ арбітражного керуючого і визначено, що арбітражний керуючий може покласти організацію діловодства та архіву на особу, яка перебуває з ним у трудових відносинах.


«Аналізуючи останні накази Міністерства юстиції, що стосуються діяльності арбітражних керуючих, складається таке враження, що регулятор став браконьєром і вийшов на полювання на арбітражних керуючих, викопавши вовчу яму і розставивши пастки і петлі», - коментує документ Мін'юсту керуючий партнер АО «Гесторс» Андрій Цвєтков .


Аргументуючи свою думку, пан Цвєтков зазначив, що наказом встановлено цілий комплект цікавих вимог, наприклад:


1) безпідставні вимоги до офісу. Згідно з документом офіс повинен бути належним чином пристосований до роботи арбітражного керуючого та осіб, які перебувають з ним у трудових відносинах, а також придатним для зберігання документів діловодства, архіву, печатки та штампів (за наявності) арбітражного керуючого, прийому громадян, роботи комісії з перевірки діяльності арбітражного керуючого ... протягом усього строку здійснення ним діяльності. Офіс також повинен бути захищений від несанкціонованого проникнення, а саме має бути встановлена ​​охоронна сигналізація. Заборонено мати кілька офісів;


2) документи арбітражного керуючого повинні оформлятися на білому папері високої якості фарбами насичених кольорів;


3) арбітражний керуючий може свідчити копії тільки створених ним документів;


4) арбітражний керуючий повинен мати електрозв'язок для отримання телефонограм і телеграм;


5) арбітражний керуючий протягом місяця з дня внесення інформації про нього до Єдиного реєстру арбітражних керуючих становить номенклатуру справ за формою згідно з додатком 16 до Правил. У відповідності з останніми номенклатура справ, складена арбітражним керуючим вперше, схвалюється експертною комісією управління юстиції та погоджується з експертно-перевірочною комісією відповідного державного архіву;


6) документи з часу створення (надходження) і до передачі в архів арбітражного керуючого зберігаються за місцем їх формування. У робочих кімнатах справи повинні зберігатися у вертикальному положенні в закритих шафах. У разі зберігання документів поточного діловодства та архіву в окремій кімнаті її зовнішні двері ізолюються металом, закриваються, а в неробочий час - опечатуються.


Враховуючи все вищезазначене, А. Цвєтков вважає, що важко навіть уявити, які будуть дії держоргану з питань банкрутства по відношенню до арбітражного керуючого, якщо, прийшовши на перевірку, він виявить факт зберігання документів, виготовлених на білому папері недостатньо високої якості і недостатньо насиченим фарбами , які будуть зберігатися в горизонтальному положенні в сейфах, а не у вертикальному положенні в шафах.


«Наказом № 447/5 Міністерство юстиції встановило додатковий перелік обов'язків арбітражних керуючих у порівнянні з Законом про банкрутство. Вважаю, що тим самим Міністерство юстиції вийшло за межі своєї компетенції », - резюмує А. Цвєтков.


Він зазначив, що перелік повноважень держоргану з питань банкрутства викладений у ст. 3 Закону про банкрутство, а переліком повноважень і обов'язків арбітражного керуючого присвячено цілий розділ 8 цього ж Закону (ст. ст. 97 - 118) відповідно. При цьому юрист вказує на те, що, виходячи з аналізу зазначених норм, вбачається законодавчий момент: Мін'юст не наділений повноваженнями встановлювати додаткові порівняно з законом обов'язки арбітражних керуючих.


Крім того, пан Цвєтков радить звернути увагу на те, коли арбітражний керуючий згідно нової редакції Закону про банкрутство отримає відшкодування своїх витрат у справі, не кажучи навіть про гонорар. Враховуючи недостатність двох мінімальних зарплат для утримання офісу та помічників, потрібно було б на законодавчому рівні передбачити джерело покриття цих витрат або зобов'язати держорган з питань банкрутства забезпечувати арбітражних керуючих офісами в користування безкоштовно, кажучи устами учасника наказу: «враховуючи значимість документів для особистості, суспільства і держави ».


Реєстр арбітражних керуючих


12 квітня 2013 набув чинності наказ Мін'юсту від 26.03.2013 р. № 541/5, затверджує Порядок формування та ведення Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) (детальніше з документом можете ознайомитися в новини ЮрЛіга «Які відомості міститиме реєстр арбітражних керуючих? ​​").


Нагадаємо, що Реєстр створюється у складі Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.


Арбітражний керуючий і керівник практики по роботі з проблемними активами АТ «Адвокатська компанія« Соколовський і партнери "Владислав Філатов відзначив, що відповідно до п. 1.2 Порядку формування та ведення Єдиного реєстру арбітражних керуючих Єдиний реєстр - це сукупність відомостей про арбітражних керуючих України та інформації про їх діяльність.


Пан Філатов також заявив, що формується Єдиний реєстр, відповідно до п. 1.4 Порядку, з метою ведення в повному обсязі обліку арбітражних керуючих та формування інформації про арбітражних керуючих та їх діяльності, необхідної для автоматизованої системи з відбору кандидатів на призначення господарським судом арбітражного керуючого у справах про банкрутство.


«Єдиний реєстр з наявністю в ньому інформації складно переоцінити. Відповідно, принципово важливо на законодавчому рівні врегулювати питання формування та ведення Єдиного реєстру. Наприклад, згідно з ч. 3 ст. 4 Закону про банкрутство право на здійснення діяльності арбітражного керуючого надається арбітражному керуючому тільки у разі наявності відомостей про нього в Єдиному реєстрі », - резюмує арбітражний керуючий.


При цьому необхідно вказати, що на підставі інформації, що міститься в такому Реєстрі, формуються відомості про здійснення арбітражним керуючим своїх повноважень, серед яких:


- Завантаженість арбітражного керуючого справами про банкрутство;


- Наявність досвіду здійснення діяльності арбітражним керуючим на підприємствах, чисельність працівників яких перевищує 100 осіб;


- Наявність виконаних планів санації, укладених мирових угод у справах, участь в яких брав арбітражний керуючий;


- Відновлення платоспроможності боржника шляхом виконання всіх зобов'язань перед кредиторами;


- Затвердження господарським судом плану санації, підготовленого арбітражним керуючим, що виконує (виконував) повноваження розпорядника та ін


У такому випадку безкоштовний доступ до інформації, що міститься в Реєстрі, здійснюється через веб-сайт Реєстру, ведення якого забезпечує його адміністратор - ДП «Інформаційний центр» Мін'юсту.


Крім того, як зазначає арбітражний керуючий, відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 114 Закону про банкрутство кандидатура арбітражного керуючого для виконання повноважень розпорядника майна визначається судом самостійно із застосуванням автоматизованої системи з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру. Господарський суд своєю постановою зобов'язує певного автоматизованою системою арбітражного керуючого надати заяву на участь у даній справі. А у випадку якщо від арбітражного керуючого, визначеного автоматизованою системою, не надійшла заява про згоду стати розпорядником майна в цій справі, розпорядника майна призначає суд без застосування автоматизованої системи з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру.


Для виконання повноважень керуючого санацією або ліквідатора у справі про банкрутство кандидатура арбітражного керуючого визначається судом на підставі клопотання комітету кредиторів, а в разі відсутності такого клопотання - за ініціативою суду (абз. 5 ч. 1 ст. 114 Закону про банкрутство). При цьому під час призначення керуючого санацією або ліквідатора господарський суд не зв'язаний з кандидатурами арбітражних керуючих, запропонованими комітетом кредиторів, а має право призначити арбітражного керуючого самостійно, але як і раніше з числа осіб, внесених до Єдиного реєстру.


Таким чином, як зазначає пан Філатов, затверджений Порядок, що визначає формування та ведення Єдиного реєстру, виконує ключову роль у питанні призначення арбітражного керуючого у справі про банкрутство, так як застосування автоматизованої системи для об'єктивного та неупередженого відбору кандидатів на призначення господарським судом арбітражного керуючого у справі про банкрутство безпосередньо залежить від обсягу та достовірності інформації про арбітражний керуючому і його діяльності, що міститься в Єдиному реєстрі.


У свою чергу, А. Цвєтков заявив: «Виходячи з норм законодавства, виходить, що арбітражний керуючий повинен мати офіс з декількох окремих приміщень, застрахувати всю відповідальність на 300 мінімальних зарплат, оформити на підставі трудових угод собі помічників, бухгалтера, архіваріуса, стажиста, встановити сигналізацію та металеві двері, вести прийом громадян і сидіти чекати, поки програма вибере його для участі в процедурі (але не більше 10 підприємств) ».


При цьому В. Філатов вважає, що для кожного арбітражного керуючого важливий контроль достовірності та підтримування повноти інформації, що міститься щодо нього в Єдиному реєстрі, як у контексті можливого призначення у справі про банкрутство, так і при розгляді його кандидатури зацікавленими користувачами.


ЮРЛIГА


Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/2738.html

 - .  Rambler's Top100