Нещодавно Мін'юст вніс зміни до процедури доступу нотаріусів та держвиконавців до реєстрів речових прав на нерухоме майно. Окремі нововведення стосуються питань застави судів. У рамках щотижневої рублики «Документ тижня» ЮРЛІГА проаналізувала, що зміниться в роботі нотаріусів та держвиконавців з моменту вступу вищевказаних змін в силу.
14 серпня, був офіційно опублікований наказ Мін'юсту «Про врегулювання доступу до реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України» від 26.07.2013 р. № 1538/5.
Положення зазначеного документа надають нотаріусам і держвиконавцям можливість доступу до даних реєстру речових прав на нерухоме майно (про це ЮРЛІГА вже писала в новини «Мін'юст дозволив нотаріусам і держвиконавцям користуватися реєстром іпотек»). Зокрема, нормами наказу № 1538/5 врегульовані питання доступу нотаріусів та державних виконавців до даних реєстрів під час здійснення нотаріальних дій та проведення процедур примусового виконання судових рішень.
Відповідні зміни наказ № 1538/5 вносить в наступні акти:
- Наказ Мін'юсту «Про затвердження Порядку доступу нотаріусів до Державного реєстру речових прав на нерухомість» від 02.08.2011 р. № 1936а / 5;
- Наказ Мін'юсту «Про затвердження Порядку доступу державних виконавців до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 26.12.2012 р. № 1964/5.
Крім того, документ Міністерства містить норми щодо держреєстрації відомостей про зміну застави повітряних і морських суден, суден внутрішнього плавання, космічних об'єктів, поступки прав на предмет застави за договором, припинення застави судів та / або надання інформації про наявність або відсутність застави судів.
Потрібно відзначити, що наказ набирає чинності через два місяці з дня його офіційного опублікування, а саме з 10 жовтня 2013
У чому суть змін?
Проаналізувавши наказ № 1538/5, партнер міжнародної юридичної фірми BEITEN BURKHARDT Олексій Фелів, зазначає, що нотаріуси та державні виконавці можуть отримувати інформацію і оформляти вилучення, а виконавці - довідки (як вилучення, так і довідки залишаються в матеріалах справи) з раніше діючих реєстрів : Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек та Єдиного реєстру заборон на відчуження нерухомого майна.
Такі нововведення, на його думку, пов'язані, в першу чергу, з тим, що на даний момент Державний реєстр речових прав на нерухоме майно («Реєстр прав») є лише частково заповненим внаслідок того, що автоматичне перенесення інформації зі старих реєстрів до Реєстру прав фактично не реалізується.
«Оскільки далеко не всі володарі речових прав на нерухоме майно провели перереєстрацію своїх прав, більша частина інформації по об'єктах нерухомого майна продовжує перебувати в старих реєстрах, а значить, залишається недоступною. Таким чином, завдяки внесеним змінам, нотаріуси та державні виконавці фактично отримають повний доступ до інформації про об'єкти нерухомого майна », - резюмує пан Фелів.
Зміни в держреєстрації відомостей про заставу суден
Нагадаємо, що наказом № 1538/5 встановлено, що у разі державної реєстрації відомостей про зміну застави повітряних і морських суден, суден внутрішнього плавання, космічних об'єктів (далі - судна), поступки прав на предмет застави за договором, припинення застави судів та / або надання інформації про наявність або відсутність застави судів нотаріус, за відсутності даних про відповідний заставі суден у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, використовує дані Державного реєстру іпотек та Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна.
Також наказ № 1538/5 визначає, що, у разі якщо наявні у реєстрах записи про заставу суден є чинними, нотаріус на підставі заяви, поданої відповідно до Порядку ведення Держреєстру обтяжень рухомого майна, вносить відомості про заставу суден з зазначених реєстрів до Державного реєстру обтяжень рухомого майна з зазначенням реєстраційних номерів і дат реєстрації таких записів у відповідних реєстрах, після чого проводить держреєстрацію відомостей про зміну, припинення обтяжень або видає завірені витяги.
Юрист АТ Arzinger Юлія Пелех повідомляє, що необхідність регулювання питання судів виникла у зв'язку зі зміною правил державної реєстрації обтяжень на судна після набуття чинності з 1 січня 2013 р. нової редакції Закону «Про реєстрацію речових прав на об'єкти нерухомого майна та їх обтяжень» ( далі - Закон про реєстрацію).
«До 1 січня 2013 заставу судів відповідно до ст. 1 Закону «Про іпотеку» оформлявся за правилами іпотеки нерухомого майна і реєструвався в Державному реєстрі іпотек та в Єдиному реєстрі заборон відчуження об'єктів нерухомого майна. Після вступу в силу нової редакції Закону про реєстрацію дана ситуація змінилася. У ст. 1 Закону про реєстрацію визначено, що його дія не поширюється на державну реєстрацію прав на судна та інші об'єкти прав, на які поширюється правовий режим нерухомої речі. Крім того, постановою КМУ від 5.09.2012 р. № 824 було встановлено, що з 1 січня 2013 р. державна реєстрація обтяжень на судна здійснюватиметься в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна », - повідомляє юрист.
Разом з тим Ю. Пелех нагадує, що з 1 січня 2013 Держреєстр іпотек та Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна припинили свою дію і доступ до їх даними можливий тільки у випадках, передбачених законом. Встановлюючи правило про реєстрацію застави суден у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, законодавець не передбачив порядок перенесення даних з попередніх реєстрів. У результаті, починаючи з 1 січня 2013 внесення змін до договорів застави судів або припинення таких застав було фактично заблоковано, через що були обмежені можливості залучення додаткового фінансування власниками таких судів.
«Наказом Мін'юсту дане питання врегульоване шляхом надання нотаріусам повноважень з перенесення даних з архівних Реєстрів до Держреєстру обтяжень рухомого майна. Так, якщо запис про заставу суден в архівному Реєстрі є дійсною, нотаріус спочатку переносить її до Держреєстру обтяжень рухомого майна і тільки потім реєструє відомості про зміну чи припинення обтяжень. По суті, це питання врегульовано за аналогією з перенесенням даних з архівних Реєстрів до Держреєстру речових прав на нерухоме майно, тобто Держреєстр обтяжень рухомого майна буде наповнюватися даними про заставу суден по мірі здійснення реєстраційних дій », - розповіла пані Пелех.
Зміна режиму доступу нотаріусів до даних реєстрів
А. Фелів вважає, що надання нотаріусам доступу до архівних реєстрів дозволить уникнути ув'язнення і посвідчення угод, в яких реальний власник нерухомого майна або ж особа, у якої є інші речові права на майно, не беруть участь.
Також, за його словами, з огляду на те, що зараз обговорюються наступні зміни, згідно з якими нотаріуси незабаром будуть уповноважені надавати витяги з реєстру прав навіть у випадках, коли нотаріальні дії щодо об'єкта нерухомого майна не здійснюються (як це, наприклад, раніше було з витягами з реєстру іпотеки), нові «нотаріальні можливості» істотно дозволять розвантажити держреєстраторів і прискорити отримання витягів з реєстру прав для зацікавлених осіб (про цю ініціативу читайте в новини ЮрЛіга «Нотаріусам дозволять видавати витяги з реєстру без прив'язки до нотаріальних дій»).
«Позитиви» для держвиконавців
Підсумовуючи власні висновки, А. Фелів, стверджує, що наказ № 1538/5 надасть можливість держвиконавцям отримати достовірну інформацію про об'єкти нерухомого майна боржника, внесених в старі реєстри, оскільки на практиці у держвиконавців, на відміну від нотаріусів, немає доступу не тільки до старих Реєстрам, а й до Реєстру прав, що фактично ускладнює процес стягнення нерухомого майна в порядку виконавчого провадження.
У той же час пан Фелів запевнив, що, загалом, зміни щодо доступу нотаріусів та державних виконавців до старих реєстрів та заплановані зміни щодо доступу виконавців до нового реєстру, а також можливість оформлення витягів з реєстру нотаріусами є позитивним кроком на шляху становлення та розвитку ринку нерухомості. «Це робить ринок більш прозорим і, як наслідок, більш передбачуваним, що в свою чергу є умовою для його стабільного розвитку», - вважає партнер BEITEN BURKHARDT.
ЮРЛIГА
Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/2790.html