Українська Гельсінська спілка з прав людини проаналізувала, як, виходячи із Закону про окуповані території, захистити свої інтереси в суді
Незважаючи на те, що деякі території України є окупованими в результаті збройної агресії Російської Федерації, вони залишаються невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Згідно ст. 3 Закону «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (дажее - Закон) тимчасово окупованою територією є сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій, внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова і т.д.
У контексті роботи судової системи для багатьох людей актуальним є питання, що робити з судовими справами, пов'язаними з Кримом, яка процедура захисту своїх прав у суді на окупованій території, зокрема в який суд звертатися зараз при порушенні прав і свобод, а також чи можна шляхом звернення до судових органів міста Києва захистити своє право.
Як відомо, на окупованих територіях створено перешкоди функціонуванню більшості державних органів України, а також судів різних інстанцій. З метою забезпечення прав громадян на окупованих територіях до законодавства України були внесені деякі зміни, що стосуються процедури звернення до судових органів.
На підставі змін, які відображені в ст. 12 Закону можна зробити наступні висновки:
- Справи, підсудні місцевим загальним судам, розташованим на окупованих територіях, розглядаються місцевими загальними судами міста Києва, обумовленими Апеляцiйним судом міста Києва. Нагадаємо, що місцеві загальні суди, як суди першої інстанції розглядають цивільні, кримінальні, адміністративні справи, а також справи про адміністративні правопорушення;
- Адміністративні справи, підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам (для прикладу - справи про накладення штрафів за порушення правил дорожнього руху) на окупованих територіях розглядаються місцевими загальними судами міста Києва, обумовленими Київським апеляційним адміністративним судом;
- Цивільні справи (наприклад - земельні, трудові, спадкові спори), підсудні загальним апеляційним судам, розташованим на окупованих територіях, розглядаються Апеляційним судом міста Києва;
- Адміністративні справи (наприклад - оскарження рішень державних органів) Окружного адміністративного суду АР Крим розглядаються Київським окружним адміністративним судом; адміністративні справи Окружного адміністративного суду м. Севастополя - Окружним адміністративним судом м. Києва, а Севастопольського апеляційного адміністративного суду - Київським апеляційним адміністративним судом;
- Господарські спори (наприклад - справи за договірними спорами між господарюючими суб'єктами) Господарського суду АР Крим розглядаються Господарським судом Київської області, а господарські справи Господарського суду м. Севастополя - Господарським судом м. Києва; господарські справи Севастопольського апеляційного господарського суду - Київським апеляційним господарським судом;
- Кримінальні виробництва, підсудні місцевим судам, розташованим на окупованих територіях розглядаються одним з районних судів м. Києва, певним Апеляційним судом м. Києва;
- Кримінальні виробництва, підсудні Апеляційним судам на окупованих територіях, розглядаються Апеляційним судом м. Києва;
- Питання, що відносяться до повноважень слідчого судді, в кримінальних процесах на стадії досудового розслідування та осуществляющиеся на території АР Крим та Севастополя, розглядаються слідчими суддями районних судів м. Києва, певними Апеляційним судом м. Києва;
- Підслідність кримінальних правопорушень, вчинених на тимчасово окупованій території, визначається Генеральною прокуратурою України.
З одного боку ці зміни повинні вирішити проблеми людей, які хочуть реалізувати своє право на судовий захист, однак залишаються істотні проблеми з використанням цих змін на практиці, поки відсутний чіткий алгоритм дій як громадян, так і суддів.
Із Закону випливає, що підсудність в більшості випадків фактично визначає один з відповідних апеляційних судів у місті Києві, але невідомо, як позов або інший документ в рамках судової справи має потрапити до цього суду. Теоретично варіантів кілька. Перший передбачає, що громадянин звертається до належного суду в АР Крим, останній направляє цю справу до апеляційного суду в м. Києві, який вже остаточно вирішує який суд розгляне справу. Інший варіант - це звернення безпосередньо до відповідного суду в Києві.
Тут виникає питання: яким чином будуть передаватися матеріали справи в першому випадку? І якщо піти цим шляхом, необхідно звертатися до місцевого суду на окупованій території і клопотати про переведення справи згідно територіальної підсудності. Одночасно навряд чи можна очікувати успішності цієї дії. На даний момент немає прикладів того, що це принесе результат.
Більш перспективним, з точки зору розгляду справи, є звернення безпосередньо до відповідного суду в Києві і, відповідно, подальший розгляд цієї справи в Києві.
Одночасно, як і в першому випадку, тут виникає цілий ряд проблем, зокрема, щодо отримання документів з кримського суду, в якому справа розглядалася у першій інстанції, проблема повідомлення іншої сторони про провадження у справі і т.д.
Але на відміну від першого шляху, суди різних інстанцій намагаються вирішити ці проблеми. За останній місяць вищі суди дали певні роз'яснення щодо вирішення таких проблем. Зокрема, Вищий господарський суд видав роз'яснення, в якому зазначив, що у разі неможливості передачі матеріалів справи з господарського суду, розташованого на тимчасово окупованих територіях, в господарський суд, який має розглянути відповідну заяву (клопотання), вчинення необхідних процесуальних дій здійснюється за документами і матеріалами, представленими учасниками судового процесу, достатніми для прийняття відповідного судового рішення. При цьому неможливість відправки будь-яких поштових відправлень на адресу учасників судового процесу, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях, повинна бути підтверджена відповідною довідкою (листом) підприємства зв'язку.
Питання повідомлення іншої сторони про процес суди намагаються вирішити і шляхом розміщення тексту повісток в Інтернеті на офіційному веб-порталі «Судова влада України» в розділі оголошень відповідного суду.
Але в другому варіанті є інша, не менш серйозна проблема, яка виникає у сфері виконання рішення суду. Навряд чи, прийняте в Києві рішення, буде виконано в розумні терміни. Швидше за все, його виконання буде відстрочено до нормалізації політичної ситуації на окупованих територіях, тобто на невизначений термін. Але і в такому випадку громадянам можна звертатися за захистом своїх прав до Європейського суду з прав людини.
Важливо також відзначити, що у жителів Криму є ще один варіант виходу із ситуації - звернутися до суду, який знаходиться в Криму і працює відповідно до Федеральних конституційних законiв РФ «Про прийняття в Російську Федерацію Республіки Крим та утворення в складі Російської Федерації нових суб'єктів - Республіки Крим та міста федерального значення Севастополя». Ваша справа буде розглядатися відповідно до законодавства Російської Федерації, а Ви повинні бути готові до того, що російські і українські закони серйозно відрізняються. Однак, і в даному випадку рішення суду РФ не застереже від проблем з його виконанням.
Як бачимо, прийнявши новий закон, Верховна Рада, продовжуючи свої «традиції», не передбачила механізму його впровадження. Відсутні також і всі необхідні роз'яснення судів або Міністерства юстиції з даного питання, а, отже, єдине, що залишається громадянам - це не чекати поки щось змінить законодавець, а «стукати в усі можливі двері» - хоч одна з них да відкриється.
ЮРЛIГА
Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/3034.html