Президентський законопроект "Про судоустрій і статус суддів" (№4734) був зареєстрований в Верховній Раді вчора ввечері 30 травня.
Проектом передбачена нова редакція закону "Про судоустрій і статус суддів", котра кореспондується з конституційними змінами в частині правосуддя. В тому числі, передбачено, що для надання професійної правової (первинної) допомоги діє адвокатура. Забезпечення права на захист від кримінального звинувачення та представництво в суді здійснюється адвокатом, за виключенням випадків, встановлених законом.
Передбачений перехід до 3-рівневої судової системи на чолі з Верховним Судом. Ліквідуються існуючі вищі спеціалізовані суди.
Суди створюються ті ліквідуються виключно законом.
Систему судоустрою складають: місцеві суди, апеляційні суди, Верховний Суд. Діють вищі спеціалізовані суди як суди першої інстанції з розгляду окремих категорій справ. Вищими спеціалізованими судами являються:
1) Вищий суд з питань інтелектуальної власності. Суддею даного суду може бути особа, що відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердившого здатність здійснювати правосуддя у Вищому суді з питань інтелектуальної власності, а також відповідаюча одній з наступних вимог:
- має стаж роботи на посаді судді не менше 3 років;
-має стаж професійної діяльності представникам по справах інтелектуальної власності (патентного повіреного) не менше 5 років;
- має стаж професійної діяльності адвоката по здійсненню представництва в суді по справах про захист прав інтелектуальної власності;
- має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) у відповідності із вказаними вимогами не меньше 5 років.
2) Вищий антикорупційний суд. Суддею даного суду може бути особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання, що підтверджує здатність здійснювати правосуддя у Вищому антикорупційному суді, а також відповідає іншим вимогам, встановлених законом.
Вищі спеціалізовані суди розглядають справи, віднесені до їх юрисдикції процесуальним законом.
Верховний суд здійснює правосуддя як суд касаційної інстанції, а у випадках, визначених процесуальним законом, - в якості суду першої або апеляційної інстанції, в порядку, встановленому процесуальним законодавтвом. До Верховного Суду входить не більше 200 суддів. В складі Верховного Суду діють:
1) Велика Палата Верховного Суду;
2) Касаційний адміністративний суд. обовязково створюються окремі палати для розгляду справ про податки, збори та інші обовязкові платежі, захисту соціальних прав, виборчому процесу та референдумі, а також по захисті політичних прав громадян.
3) Касаційний господарський суд. Створюються откремі палати для розгляду справ про банкрутство, захист прав інтелектуальної власності, а також повязаних з антимонопольним та конкурентним законодавсьвом, відносно корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів.
4) Касаційний кримінальний суд;
5) Касаційний цивільний суд.
Суддею Верховного Суду може юути особа, яка відповідає вимогам до кандидата на посаду судді, за результатами кваліфікованого оцінювання, яке підтверджує здатність здійснювати правосуддя у Верховному Суді, а також відповідає одній із наступних вимог:
1) має стаж роботи на посаді судді не меньше 10 років;
2) має наукову ступінь в галузі права та стаж наукової роботи в галузі права не меньше 10 років;
3) має досвід професіональної діяльності адвоката по здійсненню представництва в суді та/або захисту від кримінального обвинувачення як мінімум 10 років;
4) має сукупний стаж (досвід) роботи (професійної діяльності) у відповідності із вказаними вимогами по меншій мірі 10 років.
Законопроект передбачає моніторинг способу життя судді - для встановлення відповідності рівня життя судді наявного у нього та членів його сімї майна та отриманими ними доходами. Моніторинг може бути проведений за вимогою Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Вищої ради правосуддя та в інших випадках, визначених законом. Орган, що здійснює моніторинг, зобовязаний направляти відповідну інформацію за результатами моніторингу невідкладно після завершення його проведення але не пізніше 30 днів з моменту отримання відповідної вимоги. результати моніторингу можуть бути використані для оцінки дотримання суддею правил суддівської етики.
Крім майнової декларації суддя повинен щорічно подавати декларації родинних звязків і добропорядності. Декларації публікуються на сайті ВККС.
Отже законопроект містить положення про присяжних, порядок обрання керівників судів, їх повноваження, порядок обрання на посаду судді та ін.
Сайт "ЮРЛИГА"
Адрес этой страницы: http://npp.com.ua/news/3584.html